Meisjes van mevrouw de Wit RECENSIE

Regelmatig lezen we in de krant over mensenhandel en gedwongen prostitutie. Verhalen van vrouwen die uit het buitenland gehaald worden, zogenaamd als au pair, en vervolgens aan de slag moeten als hoer. Vrouwen en meisjes die Nederland alleen kennen als sexoord. Over deze verschrikkelijke wandaden schreef Patricia Perquin een indringend boek. Patricia was een periode werkzaam als prostituee, maar had daar zelf voor gekozen. Zij wilde op deze manier haar schulden afbetalen. Eigen keus dus, in tegenstelling tot de meisjes die zij beschreef in Achter het raam op de Wallen.

Maar na de verschijning van haar boek blijkt dat Patricia een grote groep meisjes nooit genoemd heeft. Nederlandse pubermeisjes die door loverboys en lovergirls worden misleid en zo in de gedwongen prostitutie terecht komen. Maar dat is niet het ergste. Deze meisjes zijn soms nog maar 11 of 12 jaar oud, komen in een vicieuze cirkel van hulpverleners terecht, sommige worden zelfs misbruikt door hun hulpverlener en gaan steeds weer terug naar hun zogenaamde vriendje. En dan begint het allemaal weer opnieuw.

Achter deze meisjes staan strijdbare vaders en moeders. Ouders die hun dochter nooit opgeven en blijven helpen. Al is het soms vechten tegen de bierkaai. Gaan de meisjes niet terug naar hun loverboy, dan is het wel de hulpverlening waar het aan schort. Over deze meisjes schrijft Patricia in Meisjes van mevrouw de Wit

Wat bij veel boeken over persoonlijk drama opvalt, is dat de hulpverlening in Nederland ontzettend veel te wensen over laat. Het is angstaanjagend hoe de bureaucratie de overhand neemt. En als je vervolgens leest dat loverboy én slachtoffer gezamelijk in dezelfde gevangenis (!) verblijven, dan weet je dat het echt goed mis is in ons land.

Patricia heeft met Meisjes van mevrouw de Wit een integrerend document afgeleverd. Ze vertelt het verhaal van Anita de Wit: moeder van een slachtoffer én oprichtster van StopLoverBoysNU!. Deze stichting is door haar opgericht vanwege haar eigen onmacht en verdriet dat zij had toen haar eigen dochter in handen kwam van een loverboy. Zij kwam er toen achter dat je als ouder van een slachtoffer en als slachtoffer zelf, bijna alleen stond in de strijd tegenover de loverboys en er weinig bekend over was. Zij is er mede verantwoordelijk voor dat we steeds meer horen over het gevaar van loverboys

Het boek geeft een beeld bij al die vermiste pubermeisjes die om de haverklap op internet en in de krant staan. Meisjes waarvan je leest dat ze niet in staat zijn het goede van het kwaad te onderscheiden. Deze meisjes zijn vaak in handen gevallen van loverboys. Ik zie de berichten, ik lees ze ook, maar tot dit boek was ik mij niet bewust van het grote leed achter zo'n krantenartikeltje. Het zijn verhalen die te lang stil gehouden zijn. Het zijn verhalen die verteld moeten worden. Maar bovenal: verhalen die gehoord moeten worden.

Zou jij dit boek graag willen lezen?

De meisjes van mevrouw De Wit

Patricia Perquin

20 februari 2013

ISBN 9789044620481
    Uitgever Prometheus
    288 pagina's
  • Ondertitel:

In de greep van loverboys

Prometheus

Biografie

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Patricia Perquins bestseller Achter het raam op de Wallen, over haar ervaringen als prostituee, deed veel stof opwaaien. Het boek maakte diepe indruk op lezers, recensenten en zelfs op burgemeester en wethouders van Amsterdam, die Perquin meteen uitnodigden voor samenwerking. Perquin besloot een tweede boek te schrijven, over een opvangcentrum voor slachtoffers van loverboys. Ze wist dat ze geconfronteerd zou worden met vreselijke verhalen, maar dat de misstanden zo gruwelijk zouden zijn, had ze nooit kunnen bevroeden. De meisjes van mevrouw De Wit is dan ook een onthutsend boek geworden. Patricia Perquin is erin geslaagd om de meisjes, die de meest mensonterende ervaringen hebben ondergaan, een eigen stem te geven. De meisjes zijn beschadigd, maar ze hebben ook dromen en willen weer kunnen lachen, iets waartoe Perquin ze uitnodigt. De meisjes van mevrouw De Wit is een eerlijk, van binnenuit beschreven portret van een groep meisjes die weigeren te erkennen dat hun levens voorgoed verwoest zijn, en die vol goede moed proberen de draad weer op te pakken.