Tien vrouwen RECENSIE

Negen vrouwen, die elkaar nooit eerder hebben ontmoet, worden samengebracht door hun psycholoog Natasha. Tijdens de ontmoeting vertellen de vrouwen elkaar - en de lezer - openhartig hun levensverhaal.

Tien vrouwen voelt meer aan als tien korte verhalen, dan als één boek. In elk hoofdstuk komt namelijk één van de tien vrouwen (ook de psycholoog zelf) aan het woord en vertelt openhartig haar levensverhaal. De mooie schrijfstijl, met veel oog voor detail en omschrijving van gevoelens, van Marcella Serrano zorgt ervoor dat de verhalen geloofwaardig overkomen. Deze vrouwen en de verhalen zijn allemaal heel verschillend, maar toch hebben ze meer met elkaar gemeen dan ze denken. Anekdoktes over de eerste opvliegers en seks worden afgewisseld met verscheidene zware thema''s als alcoholisme, verkrachting en eenzaamheid. Ja, dit zijn inderdaad best heavy onderwerpen en je zou denken dat je met een heel deprimerend en mistroostig gevoel achterblijft na het lezen van dit boek. Maar zoals ook in de flaptekst van het boek staat, kijken de vrouwen met opgeheven hoofd terug op hun leven en knokken zich erdoorheen. Dit kwam bij mij wel binnen en daardoor viel het met dat deprimerende gevoel wel mee after all. Humor zul je in dit boek niet echt aantreffen, maar daar leent het zich ook niet voor. Het is vrij serieus en het zet je aan het denken over je eigen leven. Omdat de tien vrouwen zo erg van elkaar verschillen - en hun verhalen dus ook- is er voor iedereen waarschijnlijk wel ergens een stukje herkenning in het boek te vinden.

Wel had ik het leuker gevonden als er wat meer samenhang tussen de verhalen had gezeten. Als de vrouwen op de verhalen van de anderen in waren gegaan, erop voortgeborduurd hadden of met elkaar in discussie waren gegaan. Dit gebeurde amper en daarom was de drang er bij mij minder om door te lezen: er was niet echt een aanleiding om dit te doen. Dit kwam omdat je na elk hoofdstuk, elke monoloog als het ware, een verhaal afsluit. De andere aanwezigen komen niet aan het woord. Het boek wegleggen, om op een ander moment het volgende verhaal van één van de vrouwen te lezen, was dan ook niet moeilijk.

Tien vrouwen is een oprechte roman die je tot denken toe aanzet over het leven. De lezeres zou zomaar de elfde vrouw kunnen zijn...

Hou jij van boeken die je aan het denken zetten?

Tien vrouwen

Marcela Serrano

16 januari 2013

ISBN 9789020412925
    Uitgever Contact
    280 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Diez mujeres

Contact

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Negen vrouwen die elkaar nooit eerder hebben ontmoet worden samengebracht door hun psycholoog Natasha. Tijdens deze bijeenkomst vertellen ze elkaar hun levensverhaal. Ondanks grote verschillen in afkomst en leeftijd komen deze vrouwen erachter dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze in eerste instantie denken. Tien vrouwen is een bitterzoete roman waarin anekdotes over seks en de eerste opvliegers worden afgewisseld met zwaardere thema's als alcoholisme en eenzaamheid. Moeders, dochters, echtgenoten en weduwen kijken met opgeheven hoofd naar hun problemen in het leven, en de lezer wordt aangespoord hetzelfde te doen.