De wandelhoer RECENSIE

Het boek speelt zich af tussen 1410 en 1418 in Konstanz, een stad in Duitsland. Burgerdochter Marie Schärer staat aan de vooravond van haar trouwerij met de machtige Ruppertus Splendidus. Ruppertus is een zeer welgestelde heer en de vader van Marie ziet het huwelijk helemaal zitten. De beeldschone maagd Marie zou van geluk moeten spreken dat ze in het huwelijk gaat treden met de magister. Desondanks verandert haar leven op deze avond in een helse nachtmerrie. Marie wordt beschuldigd van ontucht en opgesloten in de gevangenis waar ze bruut wordt verkracht. De dag na deze gruwelijke behandeling wordt ze door de rechter veroordeeld en gegeseld. Wanneer ze haar vervolgens uit Konstanz verbannen en bijna levenloos achterlaten in het bos, is er weinig hoop meer voor Marie. De rondreizende hoer Hiltrud ziet Marie liggen in het bos en neemt haar mee. Ze krijgt verzorging en eten van deze Hiltrud en Marie ontdekt al snel dat ze alleen kan overleven door ook haar lichaam te verkopen. Alleen de hoop dat ze ooit wraak kan nemen op de mannen die haar kwaad hebben aangedaan, geeft haar kracht om te blijven leven.

De Wandelhoer is een meeslepend verhaal over een ontzettend sterke vrouw. Vanaf het begin voel je het onrecht dat haar is aangedaan en blijf je hopen dat ze ooit wraak kan nemen. Het leven dat ze heeft is bijna onmenselijk en ondragelijk. Het boek is erg gedetailleerd geschreven en het geeft je een kijkje in het leven van een vrouw van lichte zeden in 1400. Het schrijversduo Iny Lorentz heeft veel diepgang gecreëerd in het boek, waardoor je ook veel te weten komt over het leven en de machtsverhoudingen van die tijd. Je moet natuurlijk wel houden van al deze geschiedkundige informatie en ik geef toe dat de vele verschillende namen van plaatsen en heersers wel af en toe voor wat verwarring zorgen. Desondanks heb ik met veel plezier deze historische roman uitgelezen! Het is echt een boek waarvan je wilt weten hoe het afloopt, ondanks de 500 pagina''s.

Hou jij van historische romans?

De wandelhoer

1  2  3  4  5
    (13 stemmen)

Konstanz in het jaar 1414. De beeldschone Marie Schärer leidt een onbezorgd leven, tot de dag dat haar vader haar wil laten trouwen met Ruppertus, de zoon van de Graaf von Keilburg. Maar Marie’s grote liefde is haar jeugdvriend Michel Adler, die vanwege zijn lage sociale status niet aan de verwachtingen van haar vader voldoet. Als Ruppertus de weigerachtige houding van Marie aanvoelt, is hij diep gekrenkt en hij zint op wraak: hij beschuldigt Marie van ontucht, zodat ze veroordeeld en gemarteld, half dood uit de stad verbannen wordt. De rondreizende prostituee Hiltrud vindt Marie zwaar gewond en verzorgt haar. Maar die hulp is niet gratis. Om te overleven moet Marie daarna haar lichaam verkopen... De wandelhoer is een oprechte roman die het hart van miljoenen lezers al wist te raken.

• Waar is de cast van Teen Wolf nu

• Netflix verfilmt kinderboek 'Sulwe' van Lupita Nyong'o

• De leukste Young Adult films op Disney+