De vertrouwelinge RECENSIE

Je zou je kunnen afvragen of er, meer dan zeventig jaar na dato, nóg niet voldoende geschreven is over de Tweede Wereldoorlog. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn interesse toch altijd weer gewekt wordt door boeken over de periode 1940-1945. Kennelijk zijn er toch verhalen die we nog niet kennen, maar die wel het vertellen waard zijn. Zo ook De vertrouwelinge van David R. Gillham.

Sigrid is een doodgewone Berlijnse Hausfrau. Terwijl haar echtgenoot als soldaat aan het Oostfront vecht, gaat zij iedere dag plichtsgetrouw naar haar werk en zorgt ze voor haar bemoeizieke schoonmoeder. Zo nu en dan ontsnapt ze aan de eentonigheid van haar leven door naar de bioscoop te gaan. Wanneer haar buurmeisje Ericha daar op een dag naast haar komt zitten, op de vlucht voor de Sicherheitspolizei, raakt Sigrid betrokken bij Ericha’s illegale activiteiten. Dat haar vroegere minnaar plotseling weer opduikt, maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Wie kan ze nu nog vertrouwen?

“Voor liefhebbers van Het familieportret (Jenna Blum)” staat er op de voorkant van De vertrouwelinge. Wat mij betreft is dat zeker waar. Beide boeken schetsen een schokkend beeld van hoe men ook in Duitsland onder de oorlog geleden heeft, een kant van de geschiedenis waar de laatste jaren steeds meer aandacht voor is. Een andere overeenkomst is dat het me aan het begin wat moeite koste in het verhaal te komen: waar gaat dit heen? Maar op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik niet meer kon stoppen met lezen.

Mocht je genoeg gelezen hebben over WO II, dan moet je dit boek misschien overslaan. Het bevat alle standaard-ingrediënten van een oorlogsboek: onverwachte helden, onderduikers, verraders, bombardementen, wrede politieagenten, getraumatiseerde soldaten. Maar Sigrid is niet een standaard-hoofdpersoon. Met een vlotte vertelstijl, veel spanning en plotwendingen weet Gillham toch weer een nieuw verhaal te vertellen, dat de moeite waard is even voor te gaan zitten.

Lees jij graag boeken over de Tweede Wereldoorlog?

De vertrouwelinge

1  2  3  4  5

1943. De Tweede Wereldoorlog verscheurt Europa. Berlijn is een oorlogsstad geworden, vol vrouwen wier mannen aan het front vechten. Ook Sigrid probeert te overleven zonder haar man, die aan het oostfront vecht. Ogenschijnlijk leidt ze het leven van een model-Duitse: ze werkt hard, doet haar plicht als soldatenvrouw en zorgt trouw voor haar schoonmoeder, bij wie ze inwoont.

Op een dag raakt ze ongewild betrokken bij de illegale activiteiten van haar buurmeisje Ericha. Vanaf dat moment is Sigrids leven als Hausfrauvoorbij, en wordt de oorlog ook voor haar steeds grimmiger. Wanneer de mysterieuze en charmante Egon een steeds grotere invloed op haar krijgt, en Ericha haar hulp nodig heeft, moet Sigrid een allesbepalende keuze maken.