Love story RECENSIE

Love story is een verhaal met 100% huilgarantie”, vermeldt NRC Handelsblad op de voorkant van het boek. Dit citaat nam ik niet zo nauw, ik huil namelijk zelden bij boeken of films. Nu werd ik toch wel nieuwsgierig naar het welbekende liefdesverhaal. Eens kijken of ze mij aan het huilen krijgen!

Love Story is een literaire klassieker van Erich Segal, een Amerikaanse auteur en scenarioschrijver. Niet alleen de roman werd een wereldwijde bestseller, ook de gelijknamige film was een groot succes. Het verhaal begint met de jonge Oliver Barret IV, de erfgenaam van een steenrijke familie. Zelf heeft hij een hekel aan zijn arrogante vader, zijn connecties en de hele rambam eromheen. Studerend aan de Harvard-universiteit ontmoet hij Jennifer Cavilleri, een meisje van eenvoudige afkomst, die veel respect heeft voor haar vader. Oliver en Jennifer worden stapelverliefd op elkaar, maar door de twee compleet verschillende achtergronden loopt de relatie niet altijd even gemakkelijk. De grote verschillen negerend, besluiten ze toch met elkaar te trouwen zodra ze zijn afgestudeerd. Het voltrokken huwelijk maakt het er niet makkelijker op. Zo wordt Oliver door zijn familie verstoten en krijgen de twee het financieel ontzettend zwaar. Op het moment dat het stel opkrabbelt uit het dal, wordt hun liefde voor de tweede keer zwaar op de proef gesteld.

Ik zal het maar meteen bekennen: Ik heb gehuild, keihard gehuild. Wat een geweldig verhaal. Het is een erg compact boekje van 142 bladzijden. Je gaat werkelijk met grote sprongen door het verhaal heen. Ik zelf vind dat dit ontzettend prettig leest. Het wordt niet langdradig en het blijft levendig. Je zou denken dat je je minder verdiept in het verhaal, de personages en hun gevoelens vanwege die grote sprongen, maar dit is zeker niet het geval. De hoofdpersonen zijn namelijk doodnormale mensen, zoals jij en ik. Hierdoor kun je je makkelijk verplaatsen en voel je echt met ze mee. Ik had door de schrijfstijl constant het gevoel dat Oliver recht tegenover me zat in mijn huiskamer, zijn herinneringen vertellend in geuren en kleuren, wat een persoonlijk tintje geeft aan het verhaal. Dit boek heeft me zeker geraakt, een prachtig liefdesverhaal. Kort maar krachtig.

Ben jij snel aan het huilen te krijgen bij films of boeken?

Love story

Erich Segal

30 november 2013

ISBN 9789401601252
    Uitgever Xander
  • Oorspronkelijke titel:

Love Story

Xander

1  2  3  4  5

Oliver is erfgenaam van een vooraanstaande en steenrijke familie en Jenny is van eenvoudige komaf. Hun liefde overbrugt die grote verschillen en zodra ze van de collegebanken zijn verlost trouwen ze. Met desastreuze gevolgen: Oliver wordt door zijn familie verstoten en het jonge stel krijgt het financieel heel zwaar. Net als ze uit het dal opkrabbelen, wordt hun liefde op onbarmhartige wijze op de proef gesteld.