Hoe overleeft Rosa in New York? RECENSIE

Hoe overleeft Rosa in New York is het vervolg op de Hoe overleef ik…-serie. Rosa is intussen achttien en is haar puberteit zowat voorbij. Ze heeft haar havodiploma op zak en het is tijd om een stapje verder te gaan in het leven. Maar de drie kunstacademies waarvoor ze een aanvraag had ingediend, hebben haar geweigerd. Haar wereld stort in en ze is ervan overtuigd dat haar talent waardeloos is. Wanneer ze de kans krijgt om voor drie maanden naar New York te gaan als au pair, om op de dertienjarige Vita te passen, lijkt haar droom werkelijkheid te worden. Ze voelt zich opeens veel beter. Al blijkt het in New York niet zo makkelijk te gaan als ze hoopte. Al snel begint Rosa zich eenzaam en alleen te voelen…

De titel doet vermoeden dat het boek enkel om Rosa draait, maar het is niet enkel Rosa die moet zien te overleven in een ver en onbekend land. Ook Neuz, Rosa’s vriendje waarmee ze al vier jaar verkering heeft, komt per toeval terecht in Berlijn en probeert er van al zijn problemen af te komen. Elk hoofdstuk wordt er tussen het (verliefde?) koppeltje gewisseld om zo wat variatie in het boek te stoppen.

Wat mijn mening over het verhaal betreft: Ik las ooit het boek Hoe overleef ik mezelf? waarin Rosa nog volop aan het puberen was. Ondanks dat Rosa nu achttien is, vind ik dat ze nog steeds overkomt als een vijftienjarig meisje. De schrijfster probeert er wel onderwerpen in te stoppen waarmee jongeren van die leeftijd al wel eens in contact komen (drank, uitgaan) maar ik vind dat wat geforceerd overkomen. Een voorbeeld van een situatie waarop er niet diep genoeg werd ingegaan: Rosa maakt zich zorgen omdat ze denkt dat ze misschien wel eens zwanger zou kunnen zijn. Nu en dan vind je daar iets van terug in het boek zoals ‘Ik hoop maar dat ik niet zwanger ben’, maar verder krijg ik het gevoel dat er te weinig aandacht aan wordt besteed.

Het boek is nog steeds bestemd voor dezelfde leeftijdscategorie van de Hoe overleef ik… -serie, ondanks dat het waarschijnlijk de bedoeling was om een publiek aan te spreken uit dezelfde leeftijdscategorie van het hoofdpersonage. Ook de chatberichten en e-mails laten blijken dat Rosa nog steeds niet uit haar puberteit is, wat ik wel jammer vind aangezien ik toch echt wel een Young Adult verwacht had.

Ben jij fan van de Hoe overleef ik...-serie en zou je graag dit boek willen lezen?

Hoe overleeft Rosa in New York?

1  2  3  4  5
    (14 stemmen)

Wat doe je als je droom aan diggelen valt en je zelfvertrouwen tot onder het nulpunt daalt? Dan ga je, zoals Rosa, naar New York! Als au pair bijvoorbeeld.

Wat doe je als je in je eentje, ver van huis, ten einde raad bent? Dan zoek je nieuwe vrienden, maak je nieuwe plannen, ga je een blokje om met de hond, bak je een taart en laat je je niet gek maken door een pratend hert, een overspelig vriendje en een helse puber.

Wat doe je als je (per ongeluk) vreemdgegaan bent? Als je teveel drinkt, rookt en blowt, een verkeerde studie gekozen hebt, platzak bent en je vader je ontzoond heeft? Dan vlucht je. Bijvoorbeeld naar Berlijn, zoals Neuz doet.