Genadeloos RECENSIE

In Genadeloos vertelt Nabila Sharma haar verhaal. In haar jeugd werd ze jarenlang misbruikt door de imam van de Koranschool waar ze elke dag na school naar toe moest. Haar leven verandert in een hel, want aan wie kan ze vertellen dat de meest gerespecteerde man van de gemeenschap, dingen met haar doet die absoluut niet kunnen? En als alles dan toch uitkomt, is het niet de imam die gestraft wordt, maar Nabila, die uiteindelijk zelfs moet vrezen voor haar leven.

Nabila Sharma neemt de lezer mee in haar leven: het streng gelovig islamitische gezin waar ze in opgroeide, haar vier broers en haar onbezorgde jeugd, die genadeloos wordt afgebroken op het moment dat de imam zijn oog op haar laat vallen. Wat begint met net iets langer haar hand vasthouden bij de begroeting, leidt tot dagelijkse misbruik op de meest afschuwelijke manieren. Sharma onthoudt haar publiek daarbij niets. Ze beschrijft bijna tot in detail wat er met haar gebeurd is. Alsof een verhaal over hoe misbruik het leven van een jong meisje verwoest nog niet erg genoeg is.

Ik moest het boek af en toe even wegleggen om bij te komen. Gelukkig leest Genadeloos lekker weg. Je leeft mee met de leuke momenten en met de angsten van de kleine Nabila. De vraag wat er zal gebeuren als het allemaal uitkomt, zorgt voor spanning in het verhaal. Het is lastig te zeggen dit een leuk boek is. Het woord ‘leuk’ past hier gewoon niet bij. Wat vooral blijft hangen, is dat het ongelofelijk dapper is van Nabila Sharma om haar verhaal te vertellen. Het boek is opgedragen aan alle slachtoffers van kindermisbruik en samen met de schrijfster kun je alleen maar hopen dat anderen die nu in stilte lijden, de moed vinden hun mond te openen en hulp te zoeken.

Heb jij wel eens een boek over dit thema gelezen? Zo ja, welk boek?

Genadeloos

1  2  3  4  5

Als Nabila Sharma zeven jaar oud is, begint haar religieuze opleiding in de moskee. Al snel geeft haar imam haar een voorkeurspositie, wat haar in de ogen van haar leeftijdgenootjes tot zijn lievelingetje maakt. Wat zij echter niet weten is dat Nabila noodgedwongen veel meer is dan alleen maar zijn favoriete leerlinge. Nabila gaat door een hel: elke keer als ze alleen met de imam in de moskee is, een plek die veilig zou moeten zijn, wordt ze door hem op de afschuwelijkste manieren misbruikt. Daarmee plaatst hij Nabila voor een onoplosbaar dilemma. Iedereen respecteert de imam, dus tot wie zou zij, een machteloos meisje, zich moeten wenden voor hulp? Als alles uiteindelijk uitkomt, hoopt Nabila op gerechtigheid, maar er gebeurt helemaal niets. Gekwetst en gedesillusioneerd maakt Nabila zich met veel pijn en verdriet los van haar familie, om er daarna achter te komen dat haar ouders uit zijn op eerwraak: iedere zichzelf respecterende moslim mag haar ombrengen, omdat ze de goede naam van haar familie te grabbel heeft gegooid. Ze weet dat ze, om in het reine te komen met haar verleden, alles in het werk moet stellen om de imam veroordeeld te krijgen.