De wondere wereld van Oz RECENSIE

Als je het boek niet hebt gelezen, dan heb je misschien de film wel gezien (die oude die deels zwart-wit is of die musicalversie met Michael Jackson) of ben je pas geleden in de bioscoop naar de moderne prequel met James Franco geweest. En ook al heb je geen van dit allen, dan is de kans nog steeds klein dat je nog nooit van Dorothy, haar hondje Toto of natuurlijk de Grote Tovenaar van Oz gehoord hebt.

Na De wondere wereld van Alice komen Christine Leech en Hannah Read-Baldrey dan ook met een knutselboek gebaseerd op de boeken van L. Frank Baum. In een prachtig uitgevoerd, kleurrijk boek leggen ze je stap voor stap uit hoe je jouw eigen Simpele Vogelverschrikker knutselt, een veld van kartonnen reuzenklaprozen aanlegt of geplette heks-cupcakes bakt. Mijn favoriet? De handleiding voor het omtoveren van een paar oude pumps in de wereldberoemde robijnrode schoentjes.

De wondere wereld van Oz is een heerlijk boek om lekker door te bladeren. De knutseltips en bakideeën leiden je door het klassieke verhaal van De tovenaar van Oz en elke pagina is voor de liefhebbers een feest van herkenning. Leech en Read-Baldrey hebben erg hun best gedaan op de vormgeving en de knutselwerkjes zijn goed uitgewerkt, inclusief een aantal pagina’s kant-en-klare patronen.

Mijn knutselenthousiasme werd zeker gewekt, maar toen bleek dat ik mijn oude pumps net had weggedaan en ik niet direct kon bedenken waar ik sinamay zou kunnen kopen, kwam er uiteindelijk weinig van terecht. Ook was ik, iemand die niet regelmatig een knutselboek in handen heeft, een aantal van de knutselwerkjes al eens eerder tegengekomen. De wondere wereld van Oz is dan ook met name een hebbeding voor fans en een prachtig vormgegeven variatie op een thema voor de knutselliefhebber. Maar voor de briljante tip van het knutselen van je eigen ruby slippers krijgt het boek wel een extra hartje!

Heb jij de film De wondere wereld van Oz gezien?

De wondere wereld van Oz

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Stap in de magische wereld van OZ! De wondere wereld van Oz neemt de lezer mee op een creatieve reis naar de Smaragden Stad. De 50 originele ideeën uit dit boek zijn geïnspireerd op een van de populairste sprookjes aller tijden: De tovenaar van Oz. De auteurs hebben zelf hun eigen unieke invulling gegeven aan de karakters uit deze klassieker en bedachten uiteenlopende creaties die je zelf kunt maken, bereiden en versieren. Van een intrigerende heksenkaars "Help ik smelt!" en een recept voor een regenboogtaart, tot Dorothy-cadeaulabels en een Laffe Leeuw-handpop van vilt. Dit betoverende boek weerspiegelt alle magie van de wondere wereld die Oz heet!