De dikke Lena Lijstje RECENSIE

Dit super dikke boek is een omnibus van al Francine Oomen’s boeken over Lena Lijstje. De omnibus bestaat uit maar liefst 500 pagina’s, dus met dit boek ben je zeker wel even zoet! Het 4-in-1 boek bestaat uit: Lena Lijstje, Het Geheim van Lena Lijstje, De Reis van Lena Lijstje en De Droom van Lena Lijstje. De laatste twee delen uit de Lena Lijstje serie werden getipt door de kinderboekenjury. Het eerste deel won de kinderboekenwinkelprijs.

Lena, de hoofdpersoon in de serie, is een verstandig jong meisje dat een dagboek bijhoudt met daarin vooral heel veel lijstjes. Ze maakt de lijstjes om haar te helpen bij het maken van keuzes. In het maken van keuzes is ze namelijk niet zo goed. Een aantal voorbeelden van de lijstjes die ze maakt: leuke jongens lijstjes, to-do lijstjes, verlanglijstjes, huiswerklijstjes en boodschappenlijstjes.

De vrolijke illustraties maken haar verhalen extra levendig. De Lena Lijstje boeken zijn perfecte chicklitachtige boeken voor jonge meiden die nog iets te jong zijn voor echte chicklits. De verhalen over Lena zijn grappig en heel herkenbaar voor jonge chicklitlovers.

Heb jij de verhalen van Lena Lijstje gelezen?

De dikke Lena Lijstje

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Bundeling van de vier boeken over Lena Lijstje. Marleen, enig kind, wordt door haar ouders Lena Lijstje genoemd. Altijd schrijft ze lijstjes met alternatieven, omdat ze maar niet kan kiezen of bang is het verkeerde te nemen. Lena (ik-figuur) legt ons met onderkoelde humor haar wat neurotische gedachtewereld bloot. We nemen al lezend kennis van Lena's problemen. Het zijn vele situaties waarin meiden al een standpunt moeten bepalen: hoe om te gaan met ontluikende borsten, met manieren om verkering te vragen of de scheiding van je ouders te verwerken als je vader een vriendin heeft? Lena merkt hierdoor dat in het leven onontkoombaar alles verandert, omdat je toch steeds ergens voor kiest. Veel korte, enkelvoudige zinnetjes. Duidelijk, vet lettertype, overzichtelijke bladspiegel. De geestige lijstjes en de grappige, herkenbare zwart-wittekeningetjes van de schrijfster tussen de tekst door verlevendigen het geheel. Een aantrekkelijk, herkenbaar, inspirerend en positief dagboek voor meisjes vanaf ca. 9 jaar.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane