Brigadier oversteekmoeder RECENSIE

Karin Bruers kennende van haar cabaretvoorstellingen, had ik veel zin om haar debuut Brigadier Oversteekmoeder te gaan lezen. En het stelde zeker niet teleur! Het boek bestaat uit korte verhaaltjes over het heden en verleden van Karin. Zo af en toe kan het zomaar zijn dat je hardop in lachen uitbarst!

Karin weet zichzelf en haar familie met de nodige zelfspot neer te zetten. Dit boekje is handig om bijvoorbeeld net voor het slapengaan te lezen. Door de korte verhalen is er geen sprake van spanning, dus hoef je niet bang te zijn dat je tot diep in de nacht doorleest. De nuchtere vertelstijl zorgt ervoor dat de meest verschrikkelijke dingen komisch verwoord worden.

Laat je meenemen naar de jeugd van Karin Bruers, maak kennis met haar onnavolgbaar eigenwijze moeder, haar bijzondere buurvrouw Netty, en met haar werkelijk gigantische familie. Het Brabantse dat in de verhalen verweven is, geeft het iets gezelligs mee. Van herinneringen aan vroeger tot hedendaagse irritaties: Karin deelt het allemaal met ons. Dit boekje voelt alsof je bij zit te praten met een vroegere vriendin in de kroeg: leuk en gezellig!

Wat vind jij van de vertelwijze van Karin Bruers?

Brigadier oversteekmoeder

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Hilarische en herkenbare vertellingen over het alledaagse leven van een alleenstaande vrouw.

Eindelijk heeft cabaretière Karin Bruers haar originele en geestige kijk op de wereld in boekvorm gegoten. Met Brigadier oversteekmoeder neemt ze je mee in haar wereld, die continu verandert in absurdistisch theater. Bij alles wat ze aanpakt beginnen de zaken onmiddellijk te ontsporen en bizarre gebeurtenissen verstoren al gauw het alledaagse weefsel van de tijd. Die eigenschap heeft ze geërfd van haar moeder, een vindingrijke, non-conformistische vrouw die in haar eentje acht kinderen grootbracht in een Tilburgse volkswijk. U begrijpt: de spreekwoordelijke goudmijn voor een schrijver. Brigadier oversteekmoeder staat dan ook vol met Bruers’ herinneringen aan een ongebruikelijke jeugd, haar confrontaties met buurvrouw Netty , fervent koppelaarster, en andere merkwaardige voorvallen uit haar incidentrijke leven. Stuk voor stuk waargebeurd, aldus Karin. Want om dingen te verzinnen, daar heeft ze de puf niet voor.