Het geheim van slanke mensen RECENSIE

Zo nu het mooie weer nadert, heeft elke vrouw - volgens mij - hetzelfde voornemen: bikiniproof en strak de zomer in! De boeken die gaan over het krijgen van het lichaam dat klaar is voor blote benen en mouwloze jurken verschijnen dan ook in een rap tempo. Laatst verscheen als bijlage van een damesblad het eerste hoofdstuk van Het geheim van slanke mensen. Ik las het hoofdstuk met bewondering en vond deze insteek zeker interessant. Echter, toen ik het boek aanschafte en dus begon te lezen in een werk dat aanzienlijk meer kostte dan een paar euro, werd ik toch wel teleurgesteld. De opvatting die Mieke propageert in haar boek, wordt in elk hoofdstuk herhaald. Ze gebruikt synoniemen, ze gebruikt andere anekdotes en ze citeert andere ‘vriendinnen’, maar de kern van het verhaal wordt in elke pagina herhaald.

De insteek die Mieke Kosters gekozen heeft? Het geheim van slanke mensen betreft het niet alles willen eten en niet van alles heel veel willen eten. Kort gezegd: je mag alles eten, maar je kiest ervoor om niet meer alles te willen eten. Als je deze opvatting naleeft, dan zou je kilo’s verliezen. Een willekeurige pagina is bijvoorbeeld gevuld met de volgende tekst “Jij kent het geheim van slanke mensen. Je eet wat je wilt, en je wilt niet meer te veel. Dat is genieten en slank blijven. Voor altijd!”

Hoewel ik de gedachte zeker mooi en waar vind, word je als lezer wel doodgegooid met deze stelling. Vanaf pagina 110 word je gelukkig nog wel verrast en getrakteerd op een menu dat zich richt op 31 verschillende dagen, het hoofdstuk heet: “Wat voor dag is het vandaag?” en verschillende dagen (restaurantdag, rokjesdag, Hup Hollandag en Superfooddag) komen voorbij.

Het boek verkondigt geen dieet, maar een andere denkwijze! En deze denkwijze spreekt me aan, al wordt het idee wat uitgemolken. Na twintig pagina’s ken je het riedeltje wel.

Wat vind jij van de aanpak van Mieke Kosters?

Het geheim van slanke mensen

1  2  3  4  5

‘Dan hoorde ik zo’n dun type zeggen: "Ik eet wat ik wil en ik kom niet aan." Oneerlijk vond ik dat: ik kwam van de wind al aan.’

Vanaf haar vijftiende was Mieke Kosters met lijnen bezig. Maar afvallen en op gewicht blijven lukte pas echt toen ze haar slanke vriendinnen ging observeren: hoe konden zij wel bitterballen eten en toch in maatje 38 passen? Mieke kopieerde het ‘slanke’ eetgedrag en werd – met elke dag chocola en wijn – 15 kilo lichter.