Girl Heart Boy: Zomerliefde RECENSIE

Terwijl Cass al jaren hetzelfde vriendje heeft, Ashley een flirt en Donna een feestbeest is, heeft Sarah inmiddels de bijnaam ‘mannenhater’ omdat ze niet geïnteresseerd is in de jongens om haar heen. Tot ze tijdens de zomervakantie Joe ontmoet. Sarah ziet hun toekomst samen al helemaal voor zich, maar Joe lijkt minder geïnteresseerd in later en meer in nu samen lol hebben. Kan Sarah hem er van overtuigen dat ze bij elkaar horen of is het gewoon een zomerliefde?

Girl Heart Boy is een nieuwe serie van Ali Cronin over een hechte vriendengroep van vier meisjes en drie jongens in het laatste jaar van de middelbare school. Zomerliefde is het eerste deel en gaat over Sarah. Anders dan je verwacht gaat het in dit boek niet om het vinden van liefde in de zomer, maar starten we aan het begin van het schooljaar, ná de vakantie waarin Sarah Joe ontmoette. Hoe gaat het verder tussen hen? Dat gaat dan juist wel weer zoals je verwacht: met veel drama. Al snel kun je je prima voorstellen waarom haar vrienden er zo moe van worden, dat Sarah over niets anders kan praten dan over Joe. Pagina’s lang is Sarahs'' telefoon bijna tastbaar aanwezig, terwijl zij smachtend wacht op een sms’je van Joe. Sarah is niet direct mijn meest favoriete boekpersonage, kan ik je vertellen.

Het meest vervelende is nog dat het zo herkenbaar is. Zal hij bellen of niet? Hoe leuk vindt hij me nu echt? Zit er toekomst in? En de behoefte er toch weer even een opmerking over te maken tegen je vriendinnen. Er zullen maar weinig meiden zijn die zich hier niet in herkennen. Ali Cronin weet de puberale verliefdheid van Sarah knap te vangen. Zoals dat gaat bij vrienden, vergeef je haar dat gedrag en hoop je dat het goed komt met Joe.

Girl Heart Boy zal niet de meest verrassende serie boeken worden, maar dat hoeft misschien ook niet. Zomerliefde leest lekker weg, de dynamiek in de vriendengroep komt oprecht over en hun levens zijn herkenbaar. Misschien dat de serie meer geschikt is voor de jongere lezers onder ons, maar ook de ouderen zullen zich er mee vermaken – zoals je met een soort heimwee naar het leven van je jongere broertje of zusje kan kijken, zonder terug te willen. Maar even wegdromen mag gelukkig best.

Wat vind jij van deze nieuwe Young Adult serie?

Girl heart boy 1 - Zomerliefde

Ali Cronin

19 april 2013

ISBN 9789021808116
    Uitgever Sijthoff
    256 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

No Such Thing As Forever

Sijthoff

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Vier vriendinnen, drie vrienden. Allemaal worden ze dit jaar achttien. Cass is Miss Monogaam. Ashley is een flirt. Donna is een feestbeest. En Sarah? Haar vriendinnen plagen haar en noemen haar preuts, maar Sarah wacht gewoon op De Ware. Wanneer ze in Spanje tijdens de zomervakantie met haar ouders een romantische flirt beleeft met Joe, is Sarah over the moon - maar Joe houdt de boot af. Komt het goed, of is Sarah voor hem gewoon een zomerliefde?

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Terug naar Toscane - Kat Devereaux

• Alles wat beweegt - Susan Smit