De spelbreker RECENSIE

Rijkeluisdochter Autumn krijgt voor haar eenentwintigste verjaardag een opvallend cadeau: samen met vijf vrienden mag ze deelnemen aan een reality-game. Een weekend lang zullen ze zich in een gesimuleerde onderwereld bevinden, vol drugs, omkopingen en ontvoeringen. De politie wordt vooraf gewaarschuwd dat het om een spel gaat, zodat noodkreten en ongeregeldheden kunnen worden genegeerd. Maar al gauw blijkt dat niet alle criminelen bij het spel horen. Wanneer het eerste slachtoffer valt en de politie niet ingrijpt in het ‘spel’, ziet Autumn zich genoodzaakt het leven van zichzelf en haar vrienden te redden. Lukt het haar om met behulp van forensisch psychiater Jo Beckett iedereen levend naar het einde van het spel te loodsen?

De spelbreker is het vierde boek van Meg Gardiner over forensisch psychiater Jo Beckett. Toch hoef je de eerste drie delen niet gelezen te hebben om het vierde te kunnen begrijpen. Door korte terugblikken begrijp je wat Jo eerder moet hebben meegemaakt, maar dit boek staat genoeg op zichzelf dat je prima alleen dit deel zou kunnen lezen.

Het concept leent zich voor een klassiek horrorverhaal: een groep jongeren vlucht in de wildernis voor een stel moorddadige maniakken. Je weet vooraf dat een deel van de vriendengroep zal sneuvelen, maar wie tijdens het weekend aan zijn eind komt – en hoe – zijn de vragen die ervoor zorgen dat je blijft doorlezen. Toch slaagt Meg Gardiner er niet in om de spanning te laten voelen als in een horrorfilm. Geen enkel moment zul je jezelf tegen het boek horen schreeuwen: ‘Nee, ga niet alleen het bos in!’.

Meg Gardiner heeft een actiefilm op papier gezet: de achtervolgingen, de geweren, de autocrashes… Alles zorgt voor genoeg crime, maar weinig échte spanning. Daarbij komt dat de schrijfster me regelmatig verraste met kleine grapjes of sarcastische opmerkingen, die me weliswaar deden grinniken, maar die behoorlijk trokken aan de spanningsboog van het verhaal.

De spelbreker is een vermakelijk, maar geen bloedstollend spannend boek. Ben je nog geen thrillerlezer, maar zou je wel eens iets meer spanning willen zonder dat je ’s nachts niet meer durft te slapen? Dan is De spelbreker een absolute aanrader voor jou!

Houd jij van thrillers?

De spelbreker

1  2  3  4  5

De eenentwintigjarige Autumn krijgt van haar steenrijke vader een wel heel bijzonder verjaardagscadeau. Ze mag met haar vrienden meedoen aan een realitygame waarbij je deel uitmaakt van een gesimuleerde drugsdeal, ontsnapping uit een gevangenis, kidnapping of klopjacht. Noodkreten worden bewust genegeerd, dat hoort bij het spel. Maar externe spelers weten Autumns game binnen te dringen – en zíj spelen voor het geld. Niemand wil Autumns verjaardag bederven, maar als forensisch psychiater Jo Beckett niet ingrijpt, keert niemand levend terug van het feestje...