Gestrand RECENSIE

De zestien jarige T.J. Callahan heeft een moeilijke tijd achter de rug, toen er de ziekte van Hodgkin bij hem werd geconstateerd. Nu is hij hersteld, maar hij moet al zijn schoolwerk dat hij de afgelopen tijd heeft gemist in de zomervakantie inhalen. Daarvoor hebben zijn ouders een privélerares voor hem geregeld: de knappe dertigjarige Anna Emerson. Ook zij heeft zo haar problemen; een relatie die nergens toe leidt en een babywens die hoogstwaarschijnlijk nooit gerealiseerd zal worden. Wanneer T.J. en Anna samen naar het vakantiehuisje van de Callahans op de Malediven reizen, gebeurt het ondenkbare: hun vliegtuig stort neer. Gestrand op een onbewoond eiland moeten zij proberen te overleven, maar voor hoe lang? Elke dag houden ze zich voor dat redding nabij is, maar weken worden maanden en maanden worden jaren en ze zien verder niets dan de uitgestrekte blauwe zee voor zich. Een ander probleem doet zich echter ook voor als de twee gevoelens voor elkaar beginnen te ontwikkelen.

Gestrand lijkt een boek te zijn met een cliché verhaal, maar daar is niets van waar. De wijze waarop Tracey Garvis Graves haar karakters een stem heeft gegeven en de manier waarop ze het boek heeft verwoord, maakt het boek uniek, ook al is het plot en thema herhaaldelijk in verschillende boeken en films gebruikt. De dialogen tussen T.J. en Anna zijn zo vlot en goed geschreven dat het lijkt alsof je naar een echt dialoog tussen twee mensen luistert. Ook vind ik het fijn dat de schrijfster gelijk to the point komt met haar verhaal, ze vertelt nooit meer of minder dan nodig is. Het idee om de beide personages afwisselend het verhaal te laten vertellen in een briefvorm is heel slim en goed aangepakt. Je wilt als lezer telkens weten wat de ander denkt, waardoor je steeds maar blijft lezen.

Gestrand is echt een aanrader voor lezers die een avontuur willen aangaan vol met romantiek, spanning en een drang om te overleven.

Ben jij al nieuwsgierig geworden naar de avonturen van T.J. en Anna?

Gestrand

Tracey Garvis Graves

24 april 2013

ISBN 9789021808307
    Uitgever Sijthoff
    336 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

On The Island

Sijthoff

Reizen

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Anna Emerson vertrekt met T.J. Callahan naar de Malediven, naar het zomerhuis van zijn familie, waar ze de zestienjarige jongen bijles zal gaan geven. Maar hun watervliegtuigje crasht en ze spoelen aan op een onbewoond eiland. Anna en T.J. zijn op elkaar aangewezen om te overleven in dit tropisch paradijs dat talloze gevaren herbergt. De dagen worden weken en de weken worden maanden, en de twee worden niet gevonden. Naarmate de tijd verstrijkt, voelen Anna en T.J. zich steeds meer tot elkaar aangetrokken...