Overmand RECENSIE

De Nederlandse Amy hoopt na een moeilijk verleden een nieuw leven te kunnen beginnen in Alaska samen met Leo, een man die hier geboren en getogen is. Over een paar dagen zal hun trouwdag plaatsvinden, waarvoor haar zus Kirsten speciaal is overgevlogen vanuit Nederland. Voorafgaand aan deze belangrijke dag is er natuurlijk ook een vrijgezellenfeest, waar het compleet mis gaat. Wanneer Amy even naar buiten loopt om een luchtje te scheppen, wordt ze zonder pardon meegesleurd in een busje door een vreemde man. Waarom en door wie Amy ontvoerd is, blijft een groot raadsel. Het enige wat ze wel weet, is dat ze zich in een ondoordringbaar natuurgebied in Alaska bevindt. Waar je makkelijk in kunt verdwijnen…

Wanneer de plaatselijke troopers weinig vooruitgang boeken, besluit Kirsten samen op onderzoek uit te gaan met Leo. Gaandeweg komt ze erachter dat er iets niet helemaal klopt aan Leo. De manier waarop hij zich gedraagt, zijn rare telefoontjes en zijn woedeuitbarstingen doen Kirsten vermoeden dat Leo niet de man is wie hij zegt te zijn. Kirsten probeert erachter te komen wat Leo te verbergen heeft en begint in zijn verleden te graven, wat alleen maar meer vragen oproept. Is de aanstaande man van haar zus wel te vertrouwen?

Ik ben het type, dat wanneer ze een thriller leest, het boek eigenlijk nooit echt weg legt. Ik ben altijd bezig met zo’n boek: wanneer ik opsta, als ik aan het lunchen ben of tijdens het sporten. Ik bedenk alle mogelijke manieren waarop het boek kan eindigen, probeer alle vragen te beantwoorden en alle mysteries te ontrafelen, voordat de schrijver dat doet. Hierdoor is een verhaal snel voorspelbaar, maar een echt goede schrijver weet zelfs deze grootste detectives op het verkeerde pad te zetten. Zo heeft ook Anita Terpstra dit voor elkaar gekregen. Ik was werkelijk met stomheid geslagen toen ik bij de laatste bladzijdes aangekomen was. Ondanks de overduidelijke hints die in het verhaal verwerkt waren, was er sprake van een ontknoping waar ik nooit opgekomen zou zijn. Bovendien zit er ontzettend veel spanning in het verhaal en is het bijzonder goed geschreven. Het enige minpuntje dat ik kon vinden was het open einde, waar ik absoluut niet tegen kan. Een aantal vragen bleven dan ook onbeantwoord en dit was toch wel frustrerend. Dat weerhoudt me er niet van het boek 4 hartjes te geven. In mijn ogen een top thriller!

Ga jij ook zo op in spannende thrillers?

Overmand

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De Nederlandse Amy staat op het punt in Alaska een nieuw leven te beginnen. Eindelijk heeft ze ja gezegd tegen het herhaalde huwelijksaanzoek van Leo, en ze lijkt over haar bindingsangst heen. Haar zusje Kirsten is overgekomen voor haar vrijgezellenfeest, maar dan slaat het noodlot toe. Amy wordt buiten het café opgewacht en ontvoerd naar een ondoordringbaar natuurgebied ergens in Alaska. Waarom ze ontvoerd is en door wie blijft voor Amy een raadsel. Kirsten gaat samen met Leo op onderzoek uit en ontdekt gaandeweg dat hij niet de man is die hij zegt te zijn. Wanhopig probeert ze zijn verleden te ontrafelen, maar dat roept alleen maar meer vragen op. Wie is hij en wat houdt hij verborgen?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane