Kleren maken de vrouw RECENSIE

Koningin - nu Prinses - Beatrix was een groot fan en heel literatuurminnend Nederland hield van haar: Hella Haasse. Toneelteksten, songteksten en vele romans werden door deze koningin op het gebied van de Nederlandse literatuur geschreven. Haar werken zijn in negentien landen vertaald en dat is echt een unicum voor een dame uit haar tijd. Ze is geboren in 1918 te Batavia en gestorven op 93-jarige leeftijd.

Het boek Kleren maken de vrouw is in opdracht geschreven en een jaar vóór de uitgave van haar bekende stukken gepubliceerd, waardoor het nooit veel aandacht heeft gekregen. Het werk lijkt niet op haar latere romans, maar kent een heel andere thematiek.

Kleren maken de vrouw is een verhaal dat draait om de 21-jarige, lange slanke wees, Reina van Holten. Reina heeft een grote liefde voor het maken van kledingstukken. Wanneer Machteld Osinck (een zeer mooie dame) haar vraagt een jurk te vervaardigen voor een belangrijk evenement, zegt Reina direct toe. Reina maakt de jurk en ze gooit hoge ogen. Dan belandt ze in de wereld van de mode, waarin jaloezie en strijd een grote rol spelen. Houdt zij zich staande in dit wereldje of is het toch te hoog gegrepen voor de jonge dame?

Alleen al vanuit stilistisch oogpunt is het boek een grote aanrader. De thematiek zal alle lezeressen van Chicklit.nl aanspreken, maar het is met name de stijl (de prachtige archaïsmen die in het boek gebruikt worden) die het verhaal onderscheiden van alle andere boeken die over mode gaan. Zeer verfijnd weet Hella Haasse een sfeer te schetsen. Wanneer je dit boek leest, waan je je vanzelf in het modeland van 1947. Zeer vermakelijk, maar bovenal: zeer de moeite waard!

Wat vind jij van boeken die geschreven zijn voor 1950?

Kleren maken de vrouw

Hella S. Haasse

11 februari 2013

ISBN 9789021446530
    Uitgever Querido
    264 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Eén jaar vóór Oeroeg, haar 'officiële' prozadebuut, had Hella S. Haasse al een roman gepubliceerd: Kleren maken de vrouw. Omdat ze het boek in opdracht schreef, wordt het niet tot de kern van haar literaire werk gerekend - maar het is nog altijd een genoegen om het te lezen.

In Kleren maken de vrouw woont Reina met haar vriendin Abbie op kamers in Amsterdam. Ze volgen een mode-opleiding en Reina blijkt een groot talent te zijn. Zij stoot de afgunstige Harriët van de troon, die wel de capaciteit maar niet het goede karakter heeft om een beroemde ontwerper te worden. Kleren maken de vrouw is een geestige roman over jonge vrouwen die in de mode willen, over blinde ambitie, mooie modellen en dito jurken.