Als de druiven rijpen RECENSIE

Eline ontvangt een brief van haar ernstig zieke zus Hanna, met de vraag of Eline haar komt opzoeken in Toscane. Eline ziet hier erg tegen op, want ze heeft haar zus al jaren niet meer gezien of gesproken. Wanneer haar eigen vriend, Toby, op het laatste moment afziet van de reis naar Italië, breekt bij Eline lichtelijk paniek uit. Ze wil namelijk al helemaal niet alleen gaan. Dan is daar ineens Mark, de afstandelijke broer van Toby, die een rots in de branding vormt wanneer hij aanbiedt om met Eline naar Italië te gaan. Vol verbazing accepteert ze uiteindelijk zijn aanbod. En Mark blijkt helemaal niet zo afstandelijk te zijn als ze in eerste instantie dacht.

In Italië wordt ze geconfronteerd met de zieke Hanna, haar man Enzo, hun dochter Isabella en de geschiedenis die ze delen. Alle geheimen die Eline weg had gestopt en geprobeerd had te vergeten komen weer boven water. Het wordt alleen nog maar lastiger, wanneer ze beseft dat haar zus een aantal gemene plannen heeft bedacht, die ook haar toekomst zullen beïnvloeden.

Toen ik dit boek in mijn handen had, zag het er in eerste instantie een beetje saai uit. De omslag is niet erg spannend en ziet er niet heel uitnodigend uit. Maar de uitspraak: oordeel nooit een boek op zijn kaft, gaat hierbij volledig op. Als de druiven rijpen is namelijk een mooie roman die zich afspeelt in de prachtige omgeving van Toscane, Italië.

Het verhaal wekt bij het eerste hoofdstuk direct nieuwsgierigheid op. De o zo onschuldige Eline had Toby nooit iets verteld over haar zus, totdat de brief ineens in de bus lag. De vraag waarom en wat er zich in het verleden tussen de twee zussen heeft afgespeeld, wordt in de rest van het verhaal beantwoord. Daarnaast zorgen een aantal onverwachte gebeurtenissen en onthullingen ervoor dat het verhaal interessant blijft. Niet het hele verhaal was onvoorspelbaar. De gevoelens van Mark voor Eline zijn vanaf het begin al voelbaar. Dat de twee zich steeds meer tot elkaar aangetrokken voelen is geen verrassing voor het verhaal.

Carla Vermaat schrijft op een vlotte manier, waardoor je snel door het verhaal heen raast. Dit vond ik een voor- en nadeel. Je zat namelijk wel lekker snel ik het verhaal, maar sommige gebeurtenissen hadden van mij wat uitgebreider beschreven mogen worden. De hele onverwachte lange reis die Eline met Mark aflegt, wordt in enkele pagina’s afgedaan. Terwijl er in eerste instantie een big deal van wordt gemaakt.

Al met al is Als de druiven rijpen een goede roman waarin de liefde en geheimen centraal staan. Dit boek moet je zeker in je koffer meenemen als je op vakantie gaat naar Toscane!

Houd jij van boeken die zich afspelen in Italië?

Als de druiven rijpen

Carla Vermaat

26 maart 2013

ISBN 9789086602032
    Uitgever Ellessy
    372 pagina's

Ellessy

1  2  3  4  5

De brief van Hanna waarin ze aangeeft dat ze ernstig ziek is en dat ze daarom haar jongere zusje weer wil zien, roept bij Eline moeilijke en verdrietige herinneringen op. Ze weet niet of ze wel moet ingaan op de uitnodiging om bij Hanna en haar gezin te gaan logeren. Haar vriend Toby overtuigt haar ervan dat een gratis verblijf in het mooie Toscane niet te versmaden is. Hij begrijpt niet waarom Eline zo lang aarzelt. Hoe kan hij dat ook als hij tot voor kort niet eens van het bestaan van Hanna af wist? Eline is net een beetje gewend aan het idee dat ze de moeilijke confrontatie met haar zus moet aangaan, als Toby plotseling van de reis afziet. Het lijkt een goed excuus voor Eline te zijn om ook af te zeggen, maar ze besluit toch te gaan, dan maar zonder Toby. De confrontatie met de zieke Hanna, haar man Enzo en hun dochter Isabella is voor Eline nog moeilijker dan ze heeft gevreesd. Een oude, onmogelijke liefde dreigt weer op te laaien. Het wordt er niet gemakkelijker op als ze beseft dat Hanna een paar snode plannen heeft bedacht, plannen die niet alleen betrekking hebben op haar eigen toekomst, maar ook op die van Eline.