De vlucht van een paradijsvogel RECENSIE

De vlucht van een paradijsvogel beschrijft de bijzondere geschiedenis van familie de Rijke. Het  gezin woont in Nederlands Nieuw-Guinea. Ze leven een heerlijk vrij bestaan, alleen moeder Nel heeft veel moeite om aan het klimaat te wennen. Wanneer het gezin in 1957 op verlof gaat naar Nederland, stort het vliegtuig neer. Slechts tien inzittenden overleven deze ramp.

Wonder boven wonder behoort het hele gezin de Rijke tot de overlevenden. Het boek is een eerbetoon aan Hannie de Rijke. Zij is de jongste dochter van het gezin en raakte het zwaarst gewond. Dertig jaar later stort ze in door de gevolgen van de crash. Al die jaren heeft ze niet toegegeven aan het effect dat het ongeluk, en de brandwonden die ze er bij heeft opgelopen, heeft gehad op haar leven.

Het verhaal begint op het moment net na het ongeluk, wanneer de familie de Rijke in zee probeert te overleven. Vervolgens word je mee genomen naar de oorsprong van de familie. De koloniale geschiedenis en het avontuurlijke leven van de familieleden wordt uiterst gedetailleerd beschreven. Hierin wordt duidelijk dat de voorouders van Hannie steeds weer in Nederlands-Indië belandden. Het patriottisme en het avontuurlijke karakter van de voorouders blijft terugkeren in het verhaal. Een belangrijk deel van het boek wordt ook gewijd aan Olaf de Rijke, de vader van Hannie. Hij heeft veel invloed gehad als advocaat op Nieuw-Guinea en was een belangrijk persoon in de geschiedenis.

De auteurs hebben een knap staaltje werk geleverd met hun onderzoeksresearch naar de familiegeschiedenis. De toevoeging van enkele originele foto''s van het leven van de familie maakt het verhaal compleet. Het boek is een echte aanrader voor lezeressen met een voorliefde voor (koloniale) geschiedenis!

De vlucht van een paradijsvogel

1  2  3  4  5

In de ochtend van 16 juli 1957 stort een Lockheed Constellation bij Biak, een eiland van Nederlands Nieuw-Guinea, in zee. Slechts tien mensen overleven de crash, onder wie de complete familie De Rijke: vader Olaf, een bekende advocaat en politicus op Nieuw-Guinea, zijn vrouw Nel en hun drie kinderen. De overlevenden worden door Papoea's met prauwen uit de brandende zee gered. Het is op dat moment de grootste vliegtuigramp met een KLM-toestel uit de geschiedenis.

Dochter Hannie is het zwaarst gehavend door het schokkende ongeval en moet met de lichamelijke en geestelijke littekens verder zien te leven. Moedig baant zij zich een weg door het bestaan, waarbij de herinneringen aan de ramp bij Biak achtereenvolgens worden weggedrukt, verwerkt en gekoesterd.

De vlucht van een paradijsvogel schetst de buitengewone geschiedenis van de familie De Rijke en voert ons langs het koloniale leven op Java, de jappenkampen en kamp Amersfoort, het verzet tegen de Japanse én de Duitse bezetter, en de boeiende episode Nederlands Nieuw-Guinea. Maar bovenal is dit aangrijpende boek een eerbetoon aan Hannie de Rijke, overlever pur sang.