Corina Bomann - Het vlindereiland RECENSIE

Wanneer de advocate Diana ontdekt dat haar man vreemdgaat, is ze helemaal klaar met haar huwelijk. Als klap op de vuurpijl krijgt ze ook nog eens een telefoontje uit Engeland, met het bericht dat haar favoriete tante een beroerte heeft gehad. Ze vliegt de volgende ochtend nog vanuit haar woonplaats Berlijn naar Engeland om haar tante op te zoeken in het ziekenhuis. Haar tante is er slecht aan toe en heeft waarschijnlijk niet lang meer te leven. Met haar laatste woorden op haar sterfbed vraagt ze Diana het jarenlang bewaarde familiegeheim te ontrafelen.
Diana besluit de laatste wens van haar tante in vervulling te laten gaan en gaat op onderzoek uit. De aanwijzingen die haar tante heeft achtergelaten leiden tot verrassende ontdekkingen over haar voorouders en leiden haar naar een eiland aan de andere kant van de wereld. Geheimen worden uitgepluisd, ontdekkingen worden gedaan en Diana maakt de reis van haar leven.

Het vlindereiland is een mooie roman over de onthulling van een mysterieus familiegeheim. Het verhaal speelt zich af in verschillenden plaatsen, landen en tijden. Als lezer spring je van Engeland in 1945, naar Berlijn in 2008, naar Vannattuppücci in 1887. Deze tijdsprongen geven een extra dimensie aan het mysterieuze aspect van het boek. Op deze manier ben je zelf ook bezig met het ontrafelen van het geheim.

Het boek bevat veel interessante personages, zoals de Butler van de tante van Diana, waarvan de voornaam een net zo groot geheim is als het familiegeheim wat Diana probeert te ontrafelen. Maar ook Diana en haar tante worden neergezet als zeer interessante personages met een achtergrond die steeds interessanter wordt, naarmate het boek vordert.

Corina Bomann weet met Het vlindereiland een bijzonder mystiek verhaal te combineren met romantiek. Het verhaal is niet zo nodig spannend, maar het geheim zorgt er wel voor dat je nieuwsgierig wordt gemaakt en zo het hele boek doorraast. Het verspringen heb ik niet als storend ervaren, de schrijfster heeft dit op een zeer vloeiende en passende manier in het boek verwerkt.

Houd jij van boeken met een mysterie?

Het vlindereiland

Corina Bomann

13 maart 2013

ISBN 9789022564974
    Uitgever Boekerij
    456 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Die Schmetterlingsinsel
  • Ondertitel:

Het begint allemaal met een mysterieuze brief

Boekerij

1  2  3  4  5

Nadat Diana's huwelijk op de klippen is gelopen, ontfermt ze zich over de nalatenschap van haar favoriete tante in Engeland. In haar laatste woorden aan Diana heeft haar tante haar gesmeekt een lang bewaard familiegeheim te ontsluieren. Diana volgt de aanwijzingen die haar tante in het prachtige Tremayne House voor haar heeft achtergelaten en doet volkomen onvermoede ontdekkingen over haar voorouders. De sporen van het verleden leiden haar naar het andere einde van de wereld met een exotisch landschap vol nieuwe ervaringen en gevoelens. Daar stuit ze op een bitterzoete voorspelling die het lot van haar familie voor altijd veranderde en een verboden liefde die nooit ophield te bestaan…