Het groentenparadijs RECENSIE

Ik ben geen keukenprinses. Het is niet dat ik het niet kán, dat hele koken, ik heb gewoon nooit veel geluk gehad in de keuken. Ik kookte wel eens voor een vriendje, die het eten meer naar binnenschoof dan at. Nu ik vaak alleen voor mezelf in de keuken sta, heb ik altijd weinig eer voor mijn kookkunsten kunnen behalen. De zin om te experimenteren in de keuken ervaar ik dan ook zelden.

Groene vingers heb ik ook niet. Planten worden door mij vergeten en sterven een trieste uitdrogingsdood of krijgen zoveel aandacht dat ze verzuipen. En als het niet aan mijn moorddadige handen ligt, dan klimt de kat er wel in, net zo lang tot het laatste blaadje aan elke dappere plant ter aarde stort.

Toch is er één boek, dat zowel de kok als tuinvrouw in mij naar boven weet te halen: Het groentenparadijs van Manja Visser en Marcel van Driel. In dit kookboek, dat om te beginnen al een plaatje is om te zien, laat Manja Visser zien welke groenten je zelf kunt verbouwen en wat voor heerlijke gerechten je ermee kunt maken.

Het groentenparadijs is verdeeld in vier delen, één voor elk seizoen. Per seizoen vertelt Manja je welke groenten je in die periode moet zaaien en welke je moet kunnen oogsten en geeft ze je praktische tips om zo effectief mogelijk te tuinieren. Wat fijn is, is dat ze lat daarbij niet hoog legt. Ze schrijft: ‘Een moestuin kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Je legt hem aan op een stukje grond in de tuin, in potten op het balkon of zelfs in de vensterbank.’ Dankzij deze woorden en de tips die volgen, krijg je spontaan zin om een eigen moestuintje aan te leggen.

Vervolgens laat ze je zien wat je kunt maken met je versgeoogste groenten. De recepten zijn enorm toegankelijk en maken dat zelfs de meest onervaren kok (lees: ik) met veel plezier de keuken induikt. De couscoussalade was een feestje en ook de tomatensoep met kikkererwten, koriander en Parmezaanse kaas vind ik een enorme aanrader. Wat ik als vegetariër bovendien heel fijn vond, is dat veel gerechten geen vlees bevatten.

Naast recepten deelt Manja ook veel tuintips die ze ooit kreeg van haar opa en oma. Dat geeft het boek een heel authentiek en nostalgisch tintje. De prachtige foto’s van Marcel van Driel en de styling van zowel het eten, als het boek zelf passen daar perfect bij. Het groentenparadijs is een prachtig en fris kookboek vol toegankelijke recepten, dat ervoor zal zorgen dat ook jij zin krijgt om te tuinieren en te koken. Zelfs als je het ondanks de beste zorgen niet voor elkaar krijgt om planten te onderhouden, dan is Het groentenparadijs nog steeds een prachtig boek om te hebben. Ook met groenten uit de winkel, zul je smullen van dit boek. Een absolute aanrader in je kookboekencollectie!

Heb jij een eigen moestuin? Zo ja, onderhoud je die regelmatig?

Het groentenparadijs

1  2  3  4  5

Een jaar lang koken uit de Moestuin.

Rabarbercrumble, koude sperziebonensalade, zelfgemaakte appelstroop – in Het groentenparadijs vind je recepten van drie generaties uit een Amsterdamse moestuin. Frisse voorjaarsgroenten, zwoel zomerfruit, rijke herfstgerechten en stevige winterkost: Manja, haar moeder en oma weten de lekkerste gerechten uit eigen tuin te maken. Voor liefhebbers van seizoensgroenten en producten van de koude grond.