En toen kwam Frankie RECENSIE

Het gaat Noël Lynch niet voor de wind, en dit is nog maar zacht uitgedrukt. Hij woont nog bij zijn ouders, heeft nog nooit een vriendin gehad, kan niet van de drank afblijven en op het werk gaat het ook niet al te best. Wanneer hij denkt dat het niet erger kan, vraagt Stella - een jonge vrouw die op sterven ligt - hem om een wel heel grote gunst. Zij is namelijk zwanger, en Noël is de vader…

Vanaf dat moment staat zijn leven totaal op zijn kop. Hij heeft de verantwoordelijkheid over het meisje Frankie, terwijl hij nauwelijks voor zichzelf kan zorgen, draait overuren op het werk om rond te komen en wordt constant in de gaten gehouden door Moira, de maatschappelijk werkster. Noël krijgt veel hulp van een hechte groep vrienden, die allemaal hun eigen problemen hebben. Zo wil Lisa alles opgeven voor een hartenbreker, wordt Charles Lynch ontslagen omdat hij te oud is en krijgt Muttie te horen dat hij ongeneeslijk ziek is.

Maeve Binchy (1940-2012) was en blijft een geweldige schrijfster. Ze heeft ontzettend veel boeken geschreven, allemaal even warm en magisch. Jammer genoeg heb ik minder van dit boek genoten dan de vorigen. Ik had verwacht dat het verhaal vooral om het leven van Frankie zou gaan, maar dit was niet het geval. Natuurlijk zijn alle personages aan elkaar verbonden vanwege dit kleine wezentje, maar ze heeft zeker geen hoofdrol in het verhaal. In feite heeft niemand de hoofdrol. Je gaat van de ene persoon over naar de ander in een rap tempo waardoor het een beetje rommelig overkomt. Ook kon ik de namen simpelweg niet meer onthouden, waardoor ik constant alle personages door elkaar haalde.

Ondanks deze minpuntjes heb ik wel opnieuw genoten van dit boek. Ik heb kunnen lachen om de personages, maar ook met ze mee gehuild. Ik heb me goed in kunnen leven en ook dit verhaal heeft mijn hart verwarmd. Dit allemaal dankzij de unieke schrijfstijl van een ontzettend getalenteerde schrijfster. En toen kwam Frankie is een prima boek, maar behoort zeker niet tot de top.

Wat is jouw favoriete boek van Maeve Binchy?

En toen kwam Frankie

Maeve Binchy

4 maart 2013

ISBN 9789000315444
    Uitgever Van Holkema & Warendorf
    432 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Minding Frankie

Van Holkema & Warendorf

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Baby Frankie wordt geboren in een ongewoon gezin. Haar moeder Stella is ernstig ziek en zoekt wanhopig naar iemand die voor Frankie kan zorgen. Vader Noel lijkt geen veelbelovende optie, maar ondanks zijn gebreken zou hij wel eens het beste voor Frankie kunnen zijn. Maatschappelijk werker Moira zou Frankies leven kunnen veranderen, maar worstelt zo met haar eigen geheimen. Een prachtig verhaal over onconventionele gezinnen, relaties die niet zijn wat ze lijken, en het kleine meisje dat al deze mensen met elkaar verbindt.