De perfecte vrouw RECENSIE

Marta is getrouwd met Hector. Al zo lang, dat ze zich eigenlijk niet meer kan herinneren hoe haar leven was voordat ze Hector kende. Wat Marta daarvoor ook was, ze is nu al jaren in de eerste plaats Hectors vrouw. Ze is huisvrouw, een taak die ze erg serieus neemt. Op haar bruiloft kreeg ze van haar schoonmoeder het boek De Perfecte Vrouw, het handboek voor de perfecte huisvrouw. Dat boek staat intussen beduimeld in de kast, want Marta kent het helemaal uit haar hoofd. In bijna elke situatie schiet er wel een passend citaat uit het boek door haar hoofd, dat haar vertelt hoe de perfecte huisvrouw en echtgenote op dat moment zou handelen.

Als je begint te lezen lijkt Marta een gewone huisvrouw. Een huisvrouw die haar taak ontzettend serieus neemt, wellicht met wat dwangmatige trekjes, maar dat schrijf je toe aan het feit dat haar zoon recent het huis uit is gegaan en ze dus weinig om handen heeft. Naarmate je verder leest begint de schijn die Marta ophoudt al snel barstjes te vertonen. Marta is labiel, depressief, heeft waanbeelden, waanideeën, en is extreem paranoia. Sinds kort duikt er steeds een klein, blond meisje op, dat alleen Marta kan zien en dat steeds om haar hulp roept. Bovendien is ze, in haar verlangen om haar zoon terug naar huis te halen, overbezorgd en bijna obsessief. Dat Marta de pillen die ze van haar man moet slikken stiekem uitspuugt, gewoonweg om te kijken wat er gebeurt als ze stopt met het innemen van de pillen, vind je als lezer in eerste instantie dan ook een ondoordachte actie van iemand die ver buiten de rationele werkelijkheid leeft en simpelweg niet goed bij haar hoofd is.

Wanneer je nog verder in het boek komt, begin je Marta stukje bij beetje te begrijpen. Marta’s gedachten, redeneringen en emoties worden zo realistisch, zo gedetailleerd beschreven, dat je echt in haar hoofd kruipt. Ook begin je haar gedrag te begrijpen en sympathie voor haar te voelen. Maar er is meer: Marta doet verschillende openbarende ontdekkingen. Zo blijkt haar man Hector een geheim te hebben en begin je je steeds meer af te vragen waarom Marta niets meer weet van haar leven vóór Hector. Wat is er bijvoorbeeld met haar ouders gebeurd, en is het blonde meisje dat ze ziet weer een waanidee van Marta of…? Deze vragen blijven door je hoofd spoken, en zeker vanaf de tweede helft van het boek kun je het echt niet meer wegleggen.

De verbijsterende ontknoping wordt pas in de allerlaatste zin gedaan, daardoor houdt het verhaal van Marta je op het puntje van je stoel. De beschrijving van haar hersenspinsels biologeert je, en hoe gestoord ze soms ook lijkt, je wil meer lezen. Want is ze echt gek of zit er een kern van waarheid in haar waanideeën? Een ontzettend spannend boek met een bijzonder hoofdpersonage dat op een zeer interessante manier wordt beschreven.

Hoe denk jij dat De perfecte vrouw afloopt?

De perfecte vrouw

1  2  3  4  5

Ik weet wat mijn man zou zeggen: dat ik gewoon te veel tijd heb, dat ik een hobby zou moeten zoeken, dat ik mijn pillen moet slikken. "Marta heeft last van het 'legenestsyndroom'," zegt hij dan tegen zijn vrienden. Hij heeft altijd gevonden dat ik te veel fantasie heb...'

Marta en Hector zijn al een hele tijd getrouwd - zo lang dat Marta zich nauwelijks kan herinneren hoe haar leven er daarvoor uitzag. Hector heeft er altijd voor gezorgd dat het haar aan niets ontbrak, en zij heeft haar best gedaan een perfecte vrouw voor hem te zijn.

Maar op een dag blijkt Hector geheimen te hebben. Marta krijgt steeds vaker bezoek van een blond meisje dat alleen zij lijkt te kunnen zien. Is het kind een onderdrukte herinnering? En wat probeert ze Marta te vertellen?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane