Het huis op de klif RECENSIE

Het huis op de klif is de debuutthriller van Charlotte Williams (pseudoniem). Het verhaal speelt zich af in Wales waar psychotherapeute Jessica een eigen praktijk runt. Eén van haar patiënten is de charismatische acteur Gwydion Morgan. Ze voelt zich tot hem aangetrokken en wil vervolgens meer over deze mysterieuze verschijning te weten komen. Wanneer ze op een dag door Gwydion’s moeder op hun landgoed wordt uitgenodigd, ontdekt Jessica dat er tientallen jaren geleden een meisje is verongelukt aan de klif nabij het huis. Uit de sessies met Gwydion blijkt dat dit ongeluk (is het eigenlijk wel een ongeluk?) samenhangt met de trauma’s waarvoor Gwydion in behandeling is bij Jessica. Al snel vallen alle puzzelstukjes in elkaar en het verhaal lijkt in de helft van het boek al opgelost. Maar gelukkig komt er nog een onverwachte plotwending naar het einde van het verhaal, dat toch weer voor extra spanning zorgt.

Het eerste deel van van het boek zou ik eerder indelen in de categorie vrouwenroman, omdat er toch wel plaats is voor romantiek en liefde en het spanningselement hier minder aanwezig is. Het tweede deel is wel spannender, maar ik moet toegeven dat het niet de spannendste thriller is die ik ooit heb gelezen. Ik zou dit boek eerder een mengeling van een romantisch verhaal en een thriller noemen.

Het huis op de klif leest lekker weg en het verhaal steekt ook mooi in elkaar. Het unieke aan dit verhaal is het feit dat Jessica een psychotherapeute is en ze dus perfect haar eigen gevoelens en die van de andere hoofdpersonages kan ontleden. We komen wat meer te weten over de visie van Freud of van therapietechnieken die ze toepast in haar praktijk. Op deze manier krijgen we ook een mooie uitdieping van de karakters van de hoofdpersonages.

Het huis op de klif is een mooi debuut van Charlotte Williams en ik ben alvast benieuwd naar haar volgende boeken.

Vind jij Het huis op de klif een thriller of toch meer een roman?

Het huis op de klif

1  2  3  4  5

Psychotherapeut Jessica Mayhew hanteert een paar regels: Word nooit persoonlijk met je patiënt, praat niet met de familie en ga niet op huisbezoek. Maar deze regels lapt ze allemaal aan haar laars wanneer ze de jonge, charismatische acteur Gwydion Morgan als patiënt aanneemt. Gwydion, zoon van de beroemde Evan Morgan, is knap en getalenteerd, maar mentaal instabiel. Hij woont nog bij zijn ouders en ziet met lede ogen aan hoe zijn vader zijn moeder keer op keer bedriegt. Dit raakt Jessica, die net zelf bedrogen is. Ze raakt steeds meer gefascineerd door dit gezin. Wanneer ze het afgelegen landhuis van de familie bezoekt, op een klif met een privéaanlegsteiger, komt Jessica erachter dat de au pair die vroeger op Gwydion paste, is verdronken in de baai. Kan het zijn dat Gwydion hiervan getuige is geweest? In haar zoek tocht naar de waarheid, komt Jessica steeds meer familiegeheimen op het spoor