Goeroe RECENSIE

Elfie heeft al van kleins af aan één droom: ze wil een goeroe worden. Een allround medium. De nieuwe Jomanda. De gave heeft ze al: al vanaf dat ze klein is heeft Elfie visioenen. Maar hoe word je een goede goeroe? Haar leven ziet er doorsnee en allesbehalve paranormaal uit. De Rotterdamse Elfie heeft een bijbaantje als sauspomper bij Hotel New York, ze woont in een klein appartementje met Willem, haar werkloze vriend die alleen maar op de bank zit te blowen, en ze moet torenhoge bedragen betalen aan haar tante Linda, die haar opleidt tot healer. Maar dan geeft ze iemand met de ziekte MS een healing, en op wonderbaarlijke wijze is de vrouw genezen. Haar carrière raakt in een stroomversnelling: voordat ze het weet staan er cameraploegen voor haar deur, wordt ze onder fanmail bedolven en krijgt ze haar eigen theatershow.

Goeroe wordt verteld vanuit de grappige, eerlijke Elfie, die elke situatie op een uiterst originele manier beschrijft. Van de vreemde healing sessies en de reiki lessen, tot een avondje stappen of een normale werkdag – Elfie weet alles op haarscherpe, eerlijke, grappige en soms pijnlijke wijze te beschrijven. Ze maakt niets mooier dan het is en beschrijft alles tot in detail: van haar relatie met Willem tot haar verleden als nachtclubdanseres. Dit leidt soms tot pijnlijke, grove, smerige, maar ook grappige situaties. Hierdoor is het boek alles behalve zweverig, ondanks het onderwerp.

Soms zijn de situaties wat vreemd, de beschrijvingen hard en de woordkeuze ongezouten. Maar feit is wel dat je het verhaal over Elfie wilt blijven lezen. Wordt ze beroemd? Een echte goeroe? Of blijkt haar gave toch niet zo onfeilbaar te zijn als ze dacht? Want ook Elfie heeft haar twijfels, en die groeien, tegelijk met haar beroemdheid, steeds groter, tot ze niet meer zeker weet of ze eigenlijk wel een medium is.

Elfie is al jaren een grote fan van Jomanda, die als haar grote voorbeeld dient. Dit loopt als een rode draad door het boek: Elfie heeft gedurende het verhaal steeds het gevoel verbonden te zijn met Jomanda, alsof ze elkaar aanvoelen. Als ze Jomanda op het eind eindelijk ontmoet, nadert de ontknoping. Is Elfie een geboren goeroe met een echte gave of is het allemaal één grote truc? Of misschien wel een beetje van allebei…?

Goeroe is een verhaal over een meisje dat op zoek is naar zichzelf, naar een doel in het leven, en alle hoogte- en dieptepunten die daarbij horen. Ook leuk: als je Rotterdammer bent, zul je veel van de plekken uit het boek herkennen.

Denk jij dat Elfie een geboren goeroe is met een echte gave of is het allemaal een truc?

Goeroe

Elfie Tromp

24 april 2013

ISBN 9789048816866
    Uitgever Lebowski
    224 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Elfie heeft als kind al visioenen waarin ze het grootste medium van Nederland is. Wanneer ze iemand van ms lijkt te hebben genezen, rijst haar spirituele ster snel. Ze wordt bedolven onder fanmail, dubieuze voorstellen en kritiek van ongelovigen. Elfie heeft advies nodig en gaat op zoek naar haar idool Jomanda, het medium in de blauwe jurk. Maar niets is wat het lijkt tussen hemel en aarde. Ook idolen niet.