Witte vlag RECENSIE

Witte vlag is het verhaal over Elzbieta, kunstenaar Henry en hun hond. De ouders van Elzbieta zijn om het leven gekomen bij een auto-ongeluk toen ze nog jong was en ze blijft helemaal alleen achter in Berlijn. Als ze dan de kans krijgt om een leven op te bouwen met kunstenaar Henry die in Amsterdam woont, grijpt ze deze dan ook met beide handen aan.
Als Elzbieta en Henry pas getrouwd zijn, betrekt hij Elzbieta volop bij zijn kunstprojecten. Dit is voorgoed verleden tijd na een enorm slechte recensie over hun gezamenlijke performance in het Stedelijk Museum en Henry sluit zich op dit gebied volledig van haar af. Als Henry in New York is voor zijn werk, sterft hun hond die al tijden heel ziek is. Dit tot groot verdriet van Elzbieta. Henry ziet in deze gebeurtenis inspiratie voor een nieuw kunstproject, maar ondertussen loopt hierdoor het gedrag van Elzbieta de spuitgaten uit. Er moet en zal een nieuwe hond komen.

De schrijfstijl van Emily Kocken roept bij mij een sterk Rivella-gevoel op: ''een beetje vreemd, maar wel lekker''. Eerst moest ik wennen aan haar unieke stijl, maar ze weet vaak bijzondere en prachtige zinnen te produceren.

Het verhaal zelf daarentegen vond ik eigenlijk niet zo lekker. Ik heb me vaak door de hoofdstukken heen moeten worstelen en ik kwam gewoon niet in het boek. Het inleven in de personages bleef uit. Het boek wegleggen om iets anders te gaan doen, was dan ook niet moeilijk en dat is toch wel een minder goed teken. Al met al vind ik Witte vlag niet echt een aanrader.

Ben jij van plan Witte vlag te lezen?

Witte vlag

Emily Kocken

19 april 2013

ISBN 9789021446639
    Uitgever Querido
    352 pagina's

Querido

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Een anti-lovestory over de vraag wat beter is: een goed leven of een mooie dood.

Het leven met de in Amsterdam gevestigde Amerikaanse kunstenaar Henry Theodore Watson is voor de jonge Elsbieta Rózewicz een vlucht uit het Berlijn van 1999 waar ze alleen is achtergebleven nadat haar ouders zijn omgekomen bij een auto-ongeluk. Henry laat haar in het begin van hun huwelijk nog meewerken aan zijn kunstprojecten, maar na een vernietigende recensie van hun performance in het Stedelijk Museum sluit hij haar buiten. Wanneer Henry in New York is, sterft hun doodzieke hond. Henry grijpt de situatie aan voor een nieuw kunstproject. Elzbieta’s gedrag begint provocerende trekken te vertonen. Dat de hond vervangen zal worden door een nieuwe, lijkt onafwendbaar.

Witte vlag is een intelligente roman over de complexe driehoeksrelatie tussen twee mensen en een dier. Emily Kocken werpt licht op het ego van kunstenaars, en op de vloek van het alledaagse.