Omgeruild RECENSIE

Pum en Yannick leiden een normaal leventje totdat zij op hun dertiende verjaardag te horen krijgen dat ze bij hun geboorte zijn omgewisseld. De rustige en verlegen Yannick kan er beter mee omgaan dan de drukke en spontane Pum. Maar toch zitten de beide meiden met vragen zoals: ‘Wie ben ik? Wat is mijn identiteit en voor welke familie kies ik nu?’ De twee besluiten elkaar te ontmoeten en komen erachter dat ze totaal het tegenovergestelde van elkaar zijn en in verschillende werelden leven. Na een tijd van e-mailuitwisseling besluiten Pum en Yannick om van vakantie te wisselen, om er zo achter te komen waar ze werkelijk ‘thuishoren’. Pum gaat in Yannicks plaats naar Hongarije met de hele familie, terwijl Yannick haar zomervakantie in Thailand gaat doorbrengen met Pums ouders. Zal dit besluit hen echter helpen bij het maken van de juiste keuze?

Het boek is in een dagboekvorm geschreven, waardoor de lezer de mogelijkheid krijgt om een kijkje te nemen in de gedachten van de meiden en hun gevoelens beter te begrijpen. Het is echter bedoeld voor een jong publiek, dat was voornamelijk te merken aan de taal en de manier waarop het geschreven is.

Het boek heeft enigszins raakvlakken met de populaire serie Switched at Birth, maar bespreekt geen zwaarbeladen onderwerpen. De simpliciteit sijpelt eigenlijk van het boek af. Gaat jouw voorkeur uit naar verhalen met dit onderwerp? Dan vind je Omgeruild vast ook geweldig. Let er wel op dat dit boek voornamelijk geschikt is voor een wat jonger publiek.

Wat zou jij doen als je te horen kreeg dat je bij je geboorte bent omgewisseld met een andere baby?

Omgeruild

1  2  3  4  5

Pum is een hippe meid uit Amsterdam. Ze is vrolijk, extravert en houdt van dansen. Yannick is een verlegen en creatief meisje uit Wassenaar. Ze kennen elkaar niet, maar op de dag dat Pum en Yannick dertien jaar worden, veranderen hun levens voorgoed: ze krijgen te horen dat ze bij hun geboorte zijn omgeruild. Nu mogen ze kiezen bij wie ze voortaan willen wonen. Maar hoe kun je kiezen uit twee dingen waarvan je er maar eentje kent? Wat klopt er nog wel aan de rest van hun leven? De meisjes ontmoeten elkaar, maar hoe meer ze over hun 'echte' families te weten komen, hoe meer ze in de war raken. Ze doen iets wat niemand verwacht: ze ruilen van vakantie. Maar daarna zullen ze toch een beslissing moeten nemen over hun toekomst...