The World Book of Love RECENSIE

Leo Bormans stelde eerder The World Book of Happiness samen, dat door voorzitter van de Europese Raad, Herman van Rompuy, als nieuwjaarsgeschenk aan alle wereldleiders werd aangeboden. Nu is er van zijn hand The World Book of Love. Een boek dat zoals hij zelf zegt “begint waar Hollywood stopt.” Oftewel: een boek vol toegankelijk gepresenteerde wetenschappelijke feitjes over de liefde in de breedste zin van het woord.

Zo zeggen mensen volgens psycholoog Robert J. Sternberg verschillende dingen als ze “Ik hou van jou” zeggen. Hoogleraar Psychiatrie Donatella Marazziti toonde tijdens haar onderzoek naar obsessieve-compulsieve stoornissen aan dat ook romantische liefde gestoeld is op een biochemische afwijking. Overtuigd single professor Bella DePaulo bewees dat singles helemaal niet zielig zijn, omdat liefde voor hen zoveel meer is dan romantische liefde. En wist je dat vroeger in Wales een man uiting gaf aan zijn liefde voor een vrouw door over haar jurk te urineren?

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is over geschreven. Bormans brengt al deze kennis samen in de prachtig vormgegeven dikke pil die The World Book of Love geworden is. Het is niet een boek waar je lekker even voor gaat zitten en dat je van kaft tot kaft uitleest. The World Book of Love is een bladerboek voor de meer wetenschappelijk geïnteresseerden onder ons. Want ondanks het toegankelijke taalgebruik en de korte stukjes tekst met veel tussenkopjes en bullet points blijft het een op wetenschap gestoeld boek. Maar leg dit boek gerust midden op tafel als je bezoek ontvangt en blader er samen doorheen. Je vindt iedere keer weer iets dat je verbaasd, verrast of een andere kijk op de wereld geeft. En dat is toch eigenlijk gewoon de reden dat je een boek leest?

Wat vind jij van de boeken van Leo Bormans?

The World Book of Love

Leo Bormans

19 april 2013

ISBN 9789020938135
    Uitgever Terra - Lannoo
    352 pagina's
  • Ondertitel:

Het geheim van de liefde

Terra - Lannoo

Non-fictie

1  2  3  4  5

Dit boek begint waar Hollywood stopt. Nooit eerder verklaarden zoveel experts het waarom en het hoe van de liefde. In de overtuiging dat wij betere partners en vrienden kunnen worden. Duizenden sociologen, psychologen, antropologen, seksuologen en neurowetenschappers bestuderen vandaag de dag het domein van de inter-persoonlijke relaties en romantische liefde. Ze ontwarren het mysterie van passie en toewijding, maar behandelen ook de oorzaken van jaloezie en misbruik. In een geglobaliseerde wereld kunnen we leren van elkaars kennis over huwelijk en scheiding, puberliefde of ouderliefde. Met bijdragen van beroemde auteurs zoals Paul J. Zak, Barbara Fredrickson, Marta Mussbaum, Mikaly Csikszentmihalyi, Robert Sternberg, Sue Johnson e.a. In dit boek ontmoet je jezelf én de mensen die je liefhebt. Het biedt inzicht en inspiratie om dichter bij het hart van de mensheid te komen.