Bitter RECENSIE

Rechercheur Lucy Lam krijgt voor het eerst leiding over een lastige zaak. Het lichaam van de populaire en tevens gevreesde boekrecensent Karin Post wordt levenloos aangetroffen in haar appartement. Er is geen moordwapen of wond te vinden, maar wel een onverklaarbare plas met bloed. De eerste aanwijzingen leiden naar de ‘vrienden''groep van Karin. Die op het moment van de ontdekking van het lichaam, met z’n alle dineren ter gelegenheid van het tweejarige huwelijk van Judith en Arnoud. Al snel blijkt dat bijna alle ‘vrienden’ van Karin een motief hebben.

Wie heeft het gedaan en waarom? Dat zijn de vragen die je in een sneltreinvaart door het boek heen slepen. Bitter leest vlot en snel weg. Het is net een soort aflevering van CSI in boekvorm. Hoewel de ontknoping onverwachts is, zat het boek niet heel spannend in elkaar. Er zijn geen momenten in het boek waarbij je je hart moet vast houden of dat je onder de dekens kruipt van spanning.

Wel wordt het verhaal zo beschreven dat iedereen de moord had kunnen plegen, waardoor ik het einde niet zag aankomen. Op deze manier neemt Victoria Farkas je op een slimme manier mee door het boek. De nieuwsgierigheid wint het bij dit verhaal en pas op de laatste bladzijdes vind je de antwoorden waar je het hele boek door naar snakt.

Al met al een leuk en vlot verhaal, maar een beetje meer spanning had van mij wel gemogen.

Wat is jouw favoriete crimeserie?

Bitter

1  2  3  4  5

Als het levenloze lichaam van boekrecensent Karin Post wordt aangetroffen in haar appartement in Oud-Zuid staat rechercheur Lucy Lam voor een ingewikkelde zaak. Er zijn geen aanwijzingen, geen vingerafdrukken; Karins appartement is vlekkeloos schoon. Er is bloed, maar geen moordwapen en geen wond. Al snel blijkt dat haar hele vriendenclub die avond voor een diner bijeen was, en dat al deze zeven 'vrienden' wel een motief hebben voor wat een kille moord blijkt te zijn. Bitter is de eerste zaak voor Lucy Lam, de wat typische, niet erg collegiale rechercheur van de politie Amsterdam. De moord op Karin Post en de intelligente, verdachte vriendengroep dwingen Lucy om al haar zintuigen op scherp te zetten.