Secret Scouts RECENSIE

Allereerst moet ik toegeven dat ik niet zo van de kinderboeken ben. Die heb ik vroeger zat versleten, daarmee heb ik het wel gehad. Geef mij maar een romantisch boek of een spannende thriller. Ik geef niks meer om die kinderlijke versies van de realiteit. Terwijl ik op zoek was naar nieuw leesvoer stuitte ik op het boek Secret Scouts: En de verloren Leonardo. De kaft zag er interessant uit, en bovendien prijkten er op de achterkant lovende quotes. Op verschillende sites werd beweerd dat dit nog wel het kinderboek van het jaar zou kunnen worden. De nieuwsgierigheid had het gewonnen van de kinderboekenhater in mij en ik besloot het boek een kans te geven.

Secret Scouts is het eerste boek van Kind Kind. Het Nederlandse schrijversechtpaar Dennis Kind en Wendel Kind–Wagenaar. Van deze spannende serie zullen nog meerdere delen volgen.

Wanneer de zusjes Sophie en Lisa langs mevrouw Zemel gaan om koekjes te brengen, krijgen ze een wat aparte schets cadeau. Waar komt deze schets vandaan en waarom hebben ze het gekregen? Samen met hun vrienden Jack en Tom gaan ze op onderzoek uit. Wanneer blijkt dat ze een groot geheim op het spoor zijn, verandert hun leven compleet. Met zijn vieren komen ze in gevaarlijke situaties terecht. Zo doen ze mee aan de middeleeuwse variant van rugby, graven ze lijken op in Florence en komen ze terecht op een spookeiland vlak bij Venetië. Zullen ze er ooit achter komen waar de schets vandaan komt? En zullen ze het mysterie van de verloren Leonardo oplossen?

''En wat is jouw lievelingsboek?'' Vele kinderen zullen deze vraag beantwoorden met het boek Secrets Scouts. En helemaal niet gek, want het is een super boek! Niet alleen voor kinderen is het geweldig leesvoer, volwassenen zullen het ook zeker kunnen waarderen. Het is leuk hoe de schrijvers hebben gespeeld met het moderne leven van nu en de middeleeuwen, erg vermakelijk. Door de speelse manier van schrijven leest het boek ontzettend makkelijk.

Je zou verwachten bij een boek als dit, dat het nogal voorspelbaar is. Kinderen moeten immers ook een beetje kunnen raden hoe het afloopt. Maar niks hiervan, ik stond iedere keer weer versteld van gebeurtenissen die ik totaal niet aan zag komen. De spanning zat er tot het einde goed in, waardoor ik het in slechts enkele dagen al uit had.
Secret Scouts is niet alleen leuk om te lezen, het is ook nog eens erg leerzaam. Zo kom je meer te weten over het dagelijks leven in de middeleeuwen en over de kunstenaars toentertijd. Natuurlijk zijn niet alle stukjes even realistisch, maar je kunt er zeker wat van opsteken.

Ik kom terug op mijn eerder uitgesproken standpunt, kinderboeken hoeven helemaal niet saai, onrealistisch of voorspelbaar te zijn. Ik heb erg genoten van het eerste deel en ben benieuwd naar het tweede deel!

Ben jij na het lezen van bovenstaande recensie benieuwd geworden naar het boek?

Secret Scouts

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Als de vrienden Tom, Lisa, Sophie en Jack een vreemde schets krijgen verandert hun doodgewone leven van de ene op de andere dag. Ze gaan op onderzoek uit omdat ze willen weten waar de schets precies vandaan komt. Dan blijkt dat ze een groot geheim op het spoor zijn, waardoor ze in gevaarlijke situaties belanden. Ze stelen een oud manuscript in Parijs, spelen mee in een eeuwenoud sportspel en moeten ongezien met een lijk door Florence zien te komen. Er is geen tijd te verliezen. Met gevaar voor eigen leven zetten ze de zoektocht voort. Zullen ze achter de waarheid komen rond het grootste geheim ooit: 'De Verloren Leonardo'?