Voor jou RECENSIE

De 26-jarige Louisa – Lou – Clark leidt een klein, maar rustig leventje. Ze werkt in een klein café, heeft al jaren een weinig spannende relatie en woont nog steeds bij haar ouders in een klein dorpje dat ze zelden verlaat. Als ze plotseling haar baan kwijtraakt, neemt ze de enige baan aan die ze kan krijgen: gezelschapsdame annex verzorgster van een dwarslaesiepatiënt. Wanneer ze Will Traynor ontmoet, die door een ongeluk verlamd is geraakt, zinkt de moed haar in de schoenen. Hij is verbitterd, boos en onmogelijk. Maar gaandeweg ontstaat er een band tussen de twee, en Lou zet alles op alles om Will te laten zien dat zijn leven nog steeds de moeite waard is. Daarbij verandert ze ook haar eigen leven voorgoed.

Allereerst een waarschuwing: dit boek is een echte tearjerker, dus houd een doos tissues en een reep chocola binnen handbereik. Zoals de achterflap al vermeldt, is dit boek een aanrader voor liefhebbers van de veelgeprezen film Intouchables. Tel daar een romantische plotlijn bij op en het resultaat is een ontroerende en meeslepende roman die je tot de laatste bladzijde in zijn greep houdt.

De proloog is geschreven vanuit Will, hoe hij twee jaar geleden het ongeluk kreeg. Vanaf dan ligt het perspectief bij Lou, dat een enkele keer kort onderbroken wordt voor een kort hoofdstukje van de andere personages; Lou’s zus, Wills verzorger Nathan en Wills ouders. Hoewel je als lezer hierdoor meer inzicht krijgt in de mensen om Lou en Will heen, vond ik dit persoonlijk toch jammer omdat het je afleidt van Lou zelf.

De schrijfster slaagt erin heftige onderwerpen als euthanasie en verkrachting op een toegankelijke manier te bespreken. De achtergrond van het verhaal – het kleine dorpje waarin het kasteel voor de belangrijkste bron van toeristen en inkomsten zorgt – klopt tot in de puntjes.

In Engeland is dit boek een bestseller en ik begrijp volledig waarom: het sleept je mee vanaf de eerste bladzijde en het laat je niet meer los. Ik heb maar drie woorden: koop dit boek!

Houd jij wel van tearjerkers? Of lees je liever een wat vrolijker verhaal?

Voor jou

Jojo Moyes

29 april 2014

ISBN 9789032514853
    Uitgever De Kern
    432 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Me Before You

De Kern

Feelgood/ Chicklit

1  2  3  4  5
    (59 stemmen)

Louisa's wereld is klein. Ze werkt in het café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles - baan, vakanties, een mooie vriendin - maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel.