Het dorp RECENSIE

Rajs droom komt uit. Ze mag voor de BBC naar India om een reportage te maken, voor het eerst als regisseur. Samen met de afstandelijke Serena maakt ze opnamen in een open gevangenis, een dorp waar moordenaars met hun gezin wonen en werken. Om het dagelijks leven zo goed mogelijk te observeren, verblijven Raj en Serena in het dorp, in dezelfde primitieve hutjes als de inwoners. Als enige crewmember van Indiase komaf heeft Raj het moeilijk tussen de gevangenen. Waar de blanke Britten simpelweg als buitenstaanders worden beschouwd, hebben ze een afkeer van Raj, die vanwege haar uiterlijk naar Indiase maatstaven wordt beoordeeld. Omdat ze zich westers gedraagt, krijgt ze al snel de stempel van losbandige vrouw. Ook al spreekt ze Hindi, het contact met de inwoners verloopt stroef. Hoe moet ze het vertrouwen van deze mensen zien te winnen? Al snel wordt duidelijk dat Raj de mensen door een andere lens beziet dan haar collega en de ruige, kettingrokende en drugsgebruikende presentator. Waar Raj een mooi verhaal wil laten zien, zijn Serena en Nathan vooral op zoek naar sensatie. Raj sluit vriendschap met inwoonster Nandini, die haar heftige verhaal voor de camera wil vertellen. Als Nathan en Serena een aantal gebeurtenissen in scène zetten, raakt Raj met zichzelf in de knoop. Wie helpen ze eigenlijk met deze documentaire: deze mensen met hun problemen, zorgen en dromen? Of stiekem alleen zichzelf? Nathan en Serena staren zich blind op de kijkcijfers, terwijl Raj zich afvraagt wat het juiste is om te doen.

In dit boek draait het allemaal om ethiek: wat kan wel, wat kan niet en hoever ga je als programmamaker voor succes? Het laat zien dat documentairemakers met zeer moeilijke ethische kwesties en soms onmogelijke keuzes te maken krijgen. Wat als je tijdens het filmen en observeren emotioneel betrokken raakt? Voor Raj vervaagt de grens en daarmee de afstand. Dankzij de vele beschrijvingen kan je je als lezer een duidelijk beeld vormen van de mensen en van de omgeving. Hierdoor heb je de verklarende woordenlijst achterin eigenlijk niet nodig! Sommige passages zijn echter zo gedetailleerd beschreven, dat het verhaal zijn vaart verliest. Voor wie niet de tijd heeft het boek in één ruk uit te lezen, kan het uit elkaar houden van de vele inwoners lastig zijn. Tot slot lijkt het filmjargon later aan het verhaal toegevoegd te zijn, wat de indruk wekt dat de auteur zelf niet zoveel van regisseren af weet. Desondanks is Het dorp een zeer boeiend boek met een bijzonder onderwerp, dat elke lezer gegarandeerd aan het denken zet.

Hoe ver zou jij gaan als programmamaker?

Het dorp

1  2  3  4  5

Na een lange reis vanuit Engeland staat Ray Bhullar op een ochtend voor het hek van het Indiase dorp dat voor drie maanden haar thuis zal zijn. De deur van de hut die ze deelt met haar collega Serena is een losse plaat metaal, de ramen zijn gaten in de muur. En buiten gaat het dorpsleven schijnbaar zijn gewone gang. Toch is het dorp allesbehalve gewoon. Het is een ‘open gevangenis’ waar mensen met een veroordeling voor moord of doodslag wonen, samen met hun gezin. Ray en haar collega’s van de BBC zijn daar om te observeren en te filmen voor een serie over het leven in gevangenissen. Ze willen het dorp aan de kijkers presenteren als het ultieme voorbeeld van verdraagzaamheid, maar naarmate de bezoekers langer blijven vervaagt de grens tussen schuld en onschuld en doemt er een nieuw soort wreedheid op.

• Delfts grauw - Mascha Schoonakker & Bibi van Leeuwen

• Ziel van as en bloed - Jennifer L. Armentrout

• Op het allerlaatste moment - Claire Keegan