Blind geloof RECENSIE

In 2005 breekt Jenna Miscavige Hill met de wereld waarin ze opgroeide en ontvlucht het strenge regime van de Scientology Kerk. Spreken over Scientology is volgens de schrijfster lastig, niet alleen omdat het een complex geloof is, maar ook omdat Scientology het mensen in het verleden moeilijk heeft gemaakt om kritiek te leveren op het geloof en het leven binnen de organisatie. Dit geldt zeker voor Jenna, omdat zij de nicht is van de leider van de kerk, David Miscavige. Ze heeft, doordat ze een Miscavige is, een bevoorrechte positie binnen de organisatie en weet dus ook hoe het er in de hoogste kringen achter de schermen aan toe gaat. Blind geloof is het verhaal van Jenna’s jeugd, haar ontsnapping en het opbouwen van een nieuw leven, zoals Jenna het beleefd heeft en ze het zich herinnert. Ze is de eerste en enige van de Miscavige-familie die ‘uit de school klapt’ over de gang van zaken binnen de organisatie van één van ‘s werelds meest controversiële religies.

Sinds haar vlucht in 2005 staat Hill bekend als een van de belangrijkste critici van de Scientology Kerk. Vooral de manier waarop de kerk met jonge kinderen omgaat roept bij haar veel weerstand op. De jongste leden worden op besloten ‘compounds’ opgevoed. Ze moeten hard werken en zien hun ouders nauwelijks. Uit verschillende interviews met de schrijfster komt naar voren dat ze haar boek schreef met een missie: ze hoopt met haar verhaal mensen ‘uit handen van scientology’ te houden. Het is niet echt een verhalende roman, maar meer een verzameling herinneringen. Het verhaal is een weergave van de werkelijkheid, zoals de schrijfster die beleefd heeft en het merendeel van haar herinneringen zijn erg negatief. Dat is ook niet zo veemd wanneer je leest onder welke omstandigheden Jenna is opgegroeid. Ik vond het een interessant boek. Ik weet nagenoeg niks van Scientology, behalve dat Tom Cruise een trouwe aanhanger is, maar was er wel altijd nieuwsgierig naar. De ‘OMG-WTF-factor’ van het boek is hoog, sommige stukken zijn echt bizar onvoorstelbaar, maar juist dat maakt dat je door wilt lezen. Blind Geloof geeft je zeker een kijkje achter de schermen. Het is misschien een eenzijdig beeld, maar het is een beeld dat je niet snel vergeet.

Ken jij Scientology? Zo ja, wat is jouw mening hierover?

Blind geloof

Jenna Miscavige Hill

31 maart 2013

ISBN 9789047203704
    Uitgever Artemis & Co
  • Oorspronkelijke titel:

Beyond Belief. My Secret Life inside Scientology and My Harrowing Escape.

Artemis & Co

Biografie

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

'Een indringend beeld van de sekte die Scientology is.'

Karin Spaink Jenna Miscavige Hill groeide op binnen de muren van de controversiële Scientology Kerk. Als nicht van leider David Miscavige had ze een bevoorrechte positie en belandde daardoor bij het elitekader Sea Org. In deze spraakmakende memoir vertelt Jenna openlijk over haar ervaringen binnen de hoogste rangen van de Kerk, over het strenge regime waaraan kinderen onderworpen worden en over haar uiteindelijke vlucht in 2005.

Blind geloof is het schokkende verhaal van een jeugd die werd verwoest door Scientology, van Jenna's dramatische ontsnapping en haar worsteling om een nieuw, eigen leven op te bouwen in de maatschappij. Zij is de eerste en enige van de Miscavige-familie die een blik biedt achter de schermen van 's werelds meest controversiële religie: haar praktijken, haar macht, haar volgers en haar geheimen.