De buurman RECENSIE

Suzy is een 38-jarige alleenstaande moeder van drie kinderen. Vanaf het moment dat ze Theo tegenkomt lacht het geluk haar weer toe en ze trouwt voor de tweede keer. Theo is ook heel lief voor Suzy’s kinderen, maar toch zit er iets niet goed tussen de twee. Jack, de buurman, heeft door dat het niet lekker gaat tussen Suzy en Theo en spreekt haar hierop aan. Hij blijkt zelf ook geen gelukkig huwelijk te hebben. Bij elkaar zoeken ze troost. Suzy is blij dat ze eindelijk kan praten met iemand die haar echt begrijpt. Er is geen houden meer aan; Suzy en Jack groeien steeds meer naar elkaar toe en krijgen een verhouding, maar helaas blijkt Jack ook een heel andere kant te hebben. Een kant waar Suzy zeker niet blij van wordt. Jack transformeert van de ene op de andere dag van een lieve, begrijpende man in een agressief, ongeduldig monster.

Wanneer alles fout gaat, en Suzy’s dochter Kim in de problemen komt, omschrijft de auteur dat Suzy boos is, en bang en droevig, maar deze gevoelens komen niet duidelijk en voelbaar naar voren. Het komt niet echt op me over dat Suzy zich écht zo voelt. Dochter Kim vond ik niet het beste personage. Dat ze naïef is en snel ergens in trapt is geloofwaardig, maar haar gedachten zijn voor een meisje van haar leeftijd toch te simpel. En dat is jammer, want daardoor lijkt het net alsof Kim nogal dom is, terwijl ze toch al een hoop heeft meegemaakt. De plot vond ik verrassend en onverwacht, vooral de weg ernaartoe, maar doordat de emoties een beetje vlak waren in het laatste deel van het boek kwam het verhaal niet zo bij me over als de bedoeling was van de auteur. Voor mij deed het afbreuk aan de spanning.

De eerste helft van De buurman vond ik wel heel spannend en vlot geschreven, en daardoor wilde ik toch doorlezen. Het is pas de eerste thriller van Inge Legrand, en voor een debuutthriller vond ik het zeker de moeite waard om te lezen.

Zou jij meer van deze schrijfster willen lezen?

De buurman

1  2  3  4  5

Bijna iedereen heeft buren. Ook Suzy Van Damme, een pittige vrouw van in de dertig. Ze woont samen met haar drie kinderen en een nieuwe partner naast een, op het eerste gezicht, normaal gezin. Wanneer Suzy bij haar partner het geluk niet vindt en blijkt dat het niet echt botert tussen de buurman en zijn vrouw, stort ze zich in een affaire met Jack, de begrijpende buurman. Suzy houdt van het leven en plezier maken, maar ze wil tegelijk een goede moeder zijn. De situatie ontspoort en Suzy kiest voor een nieuw leven met de buurman. Maar die blijkt niet degene te zijn die hij voorwendt. Integendeel, Jack heeft een rauw kantje. Wat start als een spannend avontuur voor Suzy eindigt in een gevaarlijk psychologisch spel waarbij meerdere spelers betrokken raken.