Van hel tot hemel RECENSIE

Van hel tot hemel is het levensverhaal van Madina Hamidi. Ze groeide op in Kaboel, de hoofdstad van Afghanistan. Zij en haar gezin zijn gelukkig en wonen in een mooi huis. Totdat de taliban aan de macht komt en alles wordt verwoest. Meisjes mogen niet meer naar school - terwijl Madina thuis altijd aangemoedigd werd om te studeren en het ook heel leuk vond om te leren - en op straat moeten zij zich in een chadari (boerka) hullen. Televisie en muziek zijn verboden. Ze zijn als het ware gevangenen in hun eigen huis. Als ze twaalf jaar is, wordt haar vader door de taliban vermoord. Ook verdwijnt haar dertienjarige broer zonder enig spoor. Haar moeder besluit om met haar kinderen te vluchten. Na een helse tocht belandt het gezin uiteindelijk in België en krijgt daar asiel.

Madina studeert hard en is een uitmuntende leerlinge. Binnen no time heeft ze de taal onder de knie en is vastberaden om iets van haar leven te maken. Ze ontdekt haar passies, maar het verwezenlijken hiervan gaat niet van een leien dakje. Maar ze houdt vol en uiteindelijk leidt haar weg zelfs naar Hollywood. Ze wil het daar gaan maken als filmactrice en zangeres. Het eerste filmcontract heeft ze al getekend.

Van hel tot hemel is echt een achtbaan van emoties. Het bevat blijdschap, geluk en liefde maar ook groot verdriet, pijn, schaamte en wanhoop. Er zullen gegarandeerd een paar momenten in het boek zijn waarbij je eerst een paar keer goed moet slikken voordat je verder kan lezen. Je wordt er af en toe niet vrolijk van, maar het is de keiharde realiteit. Madina beschrijft de afschuwelijke dingen die gebeurd zijn toen ze in Afghanistan onder het juk van de taliban moesten doorgaan en de helse tocht naar België. Ook daar was het niet altijd even makkelijk en zijn er op zijn zachtst gezegd niet erg fijne dingen gebeurd, maar Madina vecht om haar sprookje waarheid te laten worden. En dat lukt haar. Als je het boek dichtslaat zal dat gevoel dan ook overheersen: er is altijd licht aan het einde van de tunnel. De titel van het boek, Van hel tot hemel, vind ik dan ook mooi gekozen. Het beschrijft de ''reis'' die Madina gemaakt heeft zo mooi.

De schrijfstijl is heel beschrijvend. Een leuk detail: Madina gebruikt af en toe Perzische woorden in haar zinnen, met de vertaling erachter. ''Het lijkt wel een donkerblauw tapijt vol diamanten dat zich uitspreidt over de kleine, van kohgili (klei) gemaakte Afghaanse huizen.'' In het begin van het boek waren er wel af en toe wat zinnen waaruit een woordje weggevallen was of die voor mijn gevoel niet helemaal lekker liepen, waardoor mijn aandacht een beetje afgeleid werd. Maar dat laatste kan ook gewoon een kwestie van smaak zijn. Desalniettemin is Van hel tot hemel een erg indrukwekkend en inspirerend verhaal met een mooie boodschap: ''Alles is mogelijk, zolang je het maar echt wilt en er helemaal voor gaat.''

Ben jij van plan dit boek te gaan lezen?

Van hel tot hemel

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

De autobiografie van Madina Hamidi leest als een sprookje. Ze groeide op in de Afghaanse hoofdstad Kaboel. Onder de terreur van de taliban werd haar jeugd een nachtmerrie. Als meisje mocht Madina niet naar school en op straat moest ze zich in een boerka hullen. En toen werd op haar veertiende haar vader vermoord door de taliban. Samen met haar moeder en haar vier zusjes en broertje vluchtte Madina daarop weg uit Afghanistan. Maanden later belandde het gezin in België, waar ze asiel kregen. Uit dankbaarheid omdat ze de hel had overleefd, studeerde Madina keihard. 'Een wonderkind' werd ze door haar leraren genoemd. Ze bloeide helemaal open. Als jong meisje in Afghanistan droomde Madina van een leven in de showbizz. Vastberaden om het in Hollywood te maken als actrice en zangeres, verhuist ze dit jaar naar Beverly Hills. De eerste filmcontracten zijn reeds getekend. Het sprookje is nog niet afgelopen.