The Vampire Diaries: Bestemming RECENSIE

Bestemming is het nieuwste boek van L.J. Smith en de laatste in de Hunters-trilogie van de bekende fantasy-serie The Vampire Diaries. In dit laatste deel wordt alles uit de kast getrokken om voor eens en voor altijd een spetterend einde te breien aan het meer dan ongewone leven van Elena Gilbert en haar twee aanbidders, de eeuwenoude vampierbroers Stefan en Damon Salvatore. In het vorige deel koos Elena uiteindelijk toch voor haar eerste grote liefde Stefan en drijft ze onbewust een wig tussen beide broers, terwijl ze Damon eigenlijk hard nodig hebben om alle gevaren in dit laatste deel te bestrijden.

Ondanks mijn voorliefde voor boeken met een bovennatuurlijk onderwerp en het feit dat ik een enorme fan ben van de televisieserie The Vampire Diaries vind ik het erg moeilijk om positief te zijn over dit laatste deel. Waar in het vorige deel de spanning nog langzaam opgebouwd werd, begint dit deel erg lukraak. Het was het verrassingselement en de verhaalstructuur die ik zo goed vond bij Maanlied, die hier ontbreekt. Aan actie is in dit boek geen gebrek, maar er zijn zoveel gebeurtenissen, dat er helemaal geen focus meer is. Elk personage heeft zijn eigen sores en bestrijd een ander soort kwaad, waardoor er geen plek is voor diepgang of het creëren van sympathie voor wat zij doormaken. De verhaalstructuur oogt daarom rommelig en de personages bleven oppervlakkig, terwijl dit in het vorige boek niet het geval was.

Bij een trilogie hoort natuurlijk een derde boek, maar de makers van deze boekenserie - want deze trilogie is door een ghostwriter geschreven in plaats van L.J. Smith - hadden het beter bij het goede en spannende tweede deel kunnen laten.

Houd jij van bovennatuurlijke boeken?

The Vampire Diaries: Bestemming

L.J. Smith

19 april 2013

ISBN 9789022563847
    Uitgever Boekerij
    272 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Vampire Diaries: The Hunters - Destiny Rising

Boekerij

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Elena heeft de grootste gevaren overleefd, ze heeft gevochten met demonen, ze heeft gerend voor haar leven… maar niets blijkt zo moeilijk als kiezen tussen haar twee grote liefdes: Stefan en Damon Salvatore. Elena wordt geconfronteerd met een groot dilemma: als ze voorgoed voor Stefan kiest, brengt ze Damons ziel in groot gevaar. Elena realiseert zich dat als ze haar wereld en iedereen in haar omgeving wil redden, ze iets wat haar grenzeloos lief is op zal moeten offeren. Maar voordat ze haar keuze kan maken, breekt de hel los op Dalcrest College en lijkt de tijd zelf zich tegen haar te keren…

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane