Brugklassers - Kussen en krullen RECENSIE

Kussen en krullen gaat over Kirsten, die dit jaar naar de brugklas gaat, maar daar helemaal niet nerveus voor is. Voor haar betekent de brugklas vooral: veel lol maken en met jongens omgaan. Als ze op kamp gaan trekt ze veel met de tweeling Thom en Sam op, net als Anne. Maar als Anne verkering krijgt met Sam, wil ze Kirsten er niet meer bij hebben. Dan hebben we nog Reny, die naar huis gestuurd wordt omdat ze gedronken had. Reny leek Kirsten wel interessant, en ze werden vriendinnen. Reny staat in de pauze in de rookhoek met derdejaars. Daar krijgt Reny een vriendje en Kirsten ook, alleen hij wil wat verder gaan dan dat Kirsten wil. Als de eerste proefwerken komen, vallen deze Kirsten heel erg tegen. Er gaan geruchten in de rondte dat je proefwerken kunt kopen, voor een aardige som geld. Kirsten wordt ervan beschuldigd de proefwerken te hebben gestolen, door Reny. Kirsten is woedend en wil niks meer met Reny te maken hebben. Dan wordt ze vriendinnen met een ander meisje uit haar klas, Lieke, die alles lijkt te hebben: een paard, een groot huis, haar ouders nog samen, maar ook Lieke heeft een probleem... Kirsten praat altijd haar mond voorbij, en als Lieke haar een geheim toevertrouwt, weet opeens iedereen het. Lieke wil niet meer met Kirsten omgaan. Daan en Boyan lopen allebei als hondjes achter Kirsten aan, en met z’n drieën zoeken ze uit wie de proefwerken heeft gestolen een doorverkoopt, en dat brengt Kirsten veel goeds.

Ik vond Kussen en krullen een heel goed boek. Het is erg realistisch en niet zo langdradig. De serie Brugklassers gaat over een klas met daarin een groep kinderen, die elke keer voorin het boek genoemd worden. Elk boek uit de serie gaat vooral over één van deze kinderen. Elke keer een ander hoofdpersonage dus en dat vind ik een heel leuk concept. Het is niet te kinderachtig geschreven, maar ook niet heel moeilijk. Ik raad dit boek vooral aan brugklassers aan. Toen ik dit boek las, was ik zelf ook nog een brugklasser, en dat is heel grappig, want je herkent (bijna) alles. Het is echt zo’n serie die je meeneemt op vakantie, voor bij het zwembad of zo.

Recensie geschreven door Britt Weteling (12 jaar)

Heb jij al een boek uit de Brugklassers-serie gelezen? Zo ja, welke?

Brugklassers - Kussen en krullen

1  2  3  4  5

Voor Kirsten betekent de brugklas vooral lol maken en met jongens omgaan. Maar dan komen de eerste proefwerken. En de eerste cijfers. En die vallen tegen... Kirsten is jaloers op de anderen die beter scoren. En jaloezie, daar had ze toch al last van. Op Anne die verkering heeft met Sam. Op Lara die prachtig kan zingen. Op Lieke die alles lijkt te hebben: een groot huis met een pa en een ma én een eigen paard. Er komt voor Kirsten een eind aan de gezelligheid als zij ervan wordt beschuldigd een proefwerk uit de tas van een leraar te hebben gepikt. Langzaam maar zeker ziet ze in dat ze haar zaakjes anders moet aanpakken, en ontdekt ze waar háár talenten liggen.