Afgunst & Een goed huwelijk RECENSIE

Afgunst & Een goed huwelijk is een boek met twee aparte verhalen. Afgunst verscheen eerder als een gratis geschenk tijdens de Maand van het Spannende boek; Een goed huwelijk verscheen in Libelle als kortverhaal. Het zijn beiden dus zeer korte verhalen (Afgunst telt 95 bladzijden, Een goed huwelijk telt er slechts 46) wat ervoor zorgt dat de personages naar mijn mening niet erg werden uitgediept.

In Afgunst wordt Susan van Doorn, bestsellerschrijfster, ontvoerd door haar ex-man Ernst. Susan verliet de dominante man vijftien jaar eerder en hij zint op wraak. Hij noemt Susan zijn tumor die hem al jaren het leven zuur maakt. Zijn schrijverscarrière draaide op niets uit terwijl Susan in een mum van tijd doorbrak. Haar succes heeft ze volgens Ernst enkel en alleen aan hem te danken. Hij wil haar vernederd zien en haar onbezorgde leventje kapot maken.
In Een goed huwelijk komt Sophie erachter dat haar man haar bedriegt met een zekere Moos. Ze is razend en besluit zijn minnares te gaan opzoeken. Sophie weet haar woede niet in te houden en dat zou wel eens nare gevolgen kunnen hebben voor de zwangere Moos...

Ik kon me in Afgunst niet goed inleven in Susan omdat ik te weinig van haar wist. Dit zorgde ervoor dat de spanning die Saskia Noort wilde creëren me niet op het puntje van mijn stoel heeft doen zitten. Ook het einde vond ik teleurstellend, want een echte afloop is er niet. Een goed huwelijk kon me dan weer wel eventjes in spanning houden. De personages hebben in het verhaal een duidelijkere achtergrond dan in Afgunst en ik kon me Sophie dan ook meer voorstellen als een vrouw met een gezin dan dat ik dat bij Susan kon. Aan het eind van het boek staan nog drie korte verhalen als bonus wat wel nog een leuk extraatje is. Ik vind het moeilijk dit boek een score te geven aangezien ik het ene verhaal beter vond dan het andere. Daarom ken ik drie hartjes toe aan deze thriller.

Hou jij van kortverhalen?

Afgunst & Een goed huwelijk

1  2  3  4  5

Bestsellerschrijfster Susan van Doorn, getrouwd, twee kinderen, leeft nog bijna dagelijks met de angst die zij jaren geleden voelde voor haar dominante ex-vriend Ernst Scholten. Alles wat ze deed en waar ze voor stond was in zijn ogen minderwaardig. Zij op haar beurt aanbad hem. Toen Susan eindelijk uit zijn schaduw durfde te treden door hun relatie te verbreken, én net als hij te gaan schrijven, was hij woedend. Nu, na zoveel jaren, slaat Ernst toe. Susan wordt door hem op gewelddadige wijze overmeesterd en ontvoerd – haar lot ligt volledig in zijn handen. Waarom precies nu? Hoe ver zal Ernst gaan? Afgunst is een bloedstollend verhaal over dominantie en onderwerping, en over de vernietigende kracht van jaloezie.