Kom naar huis RECENSIE

Wanneer de 89-jarige weduwe Isabelle aan haar kapster Dorrie, een alleenstaande moeder, vraagt om met haar een roadtrip te maken van Texas naar Cincinnati om een begrafenis bij te wonen, kan Dorrie haar goede vriendin deze gunst niet weigeren. Het wordt een reis van kennismaking en onthullende geheimen van Isabelle’s kant. Want ook al kent Dorrie haar, Isabelle blijft een mysterieuze vrouw met een nog geheimzinniger verleden.

Kom naar huis is een bijzonder verhaal dat zich gedeeltelijk in het heden en gedeeltelijk in het verleden (jaren 30 in Kentucky) afspeelt. Thema’s zoals verboden liefde, vriendschap en racisme komen voorbij. Onderwerpen die vaak terugkomen in boeken, wat dat betreft dus geen zeldzaamheid. De hoofdstukken laten afwisselend de stem van Isabelle en Dorrie horen. Deze wijze van vertellen lijkt vaker in boeken terug te komen. Het gevaar van een dergelijke vertelwijze is dat allebei de personages een uniek en intrigerend verhaal moeten vertellen, wil je als lezer geboeid blijven. Dit was echter niet het geval. Isabelle’s verhaal was hetgeen dat er met kop en schouders bovenuit stak, terwijl dat van Dorrie een beetje op de achtergrond bleef.

Vind jij het fijn als een verhaal vanuit meerdere personen geschreven is, of heb je liever echt één vertelperspectief?

Kom naar huis

Julie Kibler

21 juni 2013

ISBN 9789047202844
    Uitgever Artemis & Co
    300 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Calling Me Home

Artemis & Co

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

De 89-jarige Isabelle McAllister vraagt haar kapster Dorrie om een grote gunst: ze vraagt haar, een zwarte alleenstaande moeder van halverwege de dertig, om met haar half Amerika te doorkruisen zodat zij in haar geboortestad een begrafenis kan bijwonen. Zonder verdere uitleg. Dorrie, die graag even weg is van alles vanwege de zorgen om haar tienerzoon en nieuwsgierig is naar de geheimen uit Miss Isabelles verleden, stemt toe. Niet wetend dat ze een reis tegemoet gaat die beide vrouwen voorgoed zal veranderen. Tijdens de lange autorit vertelt Isabelle hoe ze als jonge, eigenzinnige tiener in de jaren dertig in Kentucky verliefd werd op de zwarte zoon van de huishoudster, in een tijdperk waarin zo n relatie onmogelijk was. Het verhaal van deze verboden liefde en de tragische gevolgen ervan zetten Dorrie aan het denken. Ze realiseert zich dat het tijd is om een aantal cruciale beslissingen in haar eigen leven te nemen.