De kostschool RECENSIE

Amerika, 1930. De vijftienjarige Thea Atwell wordt door haar ouders naar een kostschool (Yonahlossee) gestuurd. Veel van de meisjes die daar ingeschreven staan zien het als een voorrecht om op Yonahlossee te zitten, maar voor Thea is het een straf. Ze heeft namelijk iets gedaan wat haar familie haar niet kan vergeven. Daarom wordt ze weggestuurd: weg van haar tweelingbroer Sam, weg van neef Georgie en weg van haar pony Sasi. Op de kostschool raakt ze bevriend met haar kamergenootjes, in het bijzonder met Sissy, een knap en rijk meisje dat door iedereen aardig wordt gevonden. Ze raakt echter ook steeds closer met Mr. Holmes, de aantrekkelijke directeur van Yonahlossee... die getrouwd is.

Het eerste wat me opviel aan De kostschool was de grootte. Niet per se de dikte (al mag die er met 348 pagina''s ook best zijn), maar de hoogte. Het is een groot boek, lekker veel om vast te houden. En wat een prachtig omslag! Alleen al om de voorkant zou ik dit boek willen hebben. Goed, dat zegt allemaal natuurlijk nog niets over de inhoud. Wordt de verwachting die ik gekweekt heb, waargemaakt?

Ja, gelukkig wel! Thea''s personage is ondanks haar leeftijd niet melodramatisch, maar juist erg likeable en verstandig. Er is haar iets verschrikkelijks overkomen. Wat dat precies is kom je stukje bij beetje te weten, in flashbacks die de spanning opbouwen tot je zelf begint te speculeren. De schrijver zette me zelfs even op het verkeerde been, wat ik heel knap vond, want toen ik het stuk teruglas en daarin probeerde te ontdekken wat ik verwacht had, merkte ik dat het puur en alleen woordkeuze was die mij had doen geloven dat wat ik verwachtte zou gebeuren (beetje vaag, maar ik wil geen spoilers weggeven).

De schrijfstijl in het boek is vaak passief, maar niet op een hinderlijke manier, met een tempo en woordkeuze die ik goed in de tijdsgeest vond passen. Toen ik op de achterflap las ''kostschool'' en ''onwennig begin met haar medeleerlingen'' kreeg ik meteen flashbacks van alle Virginia Andrews-boeken die ik ooit heb gelezen, maar gelukkig liep het heel anders.

Kortom: een prettig leesbaar, interessant boek over een opgroeiend meisje. Morgen leen ik hem uit aan een vriendin, want De kostschool is een van de beste boeken die ik deze zomer heb gelezen. Echt een aanrader.

Ben jij nieuwsgierig geworden en ga je het lezen?

De kostschool

1  2  3  4  5

Tijdens de depressie in de jaren dertig komt de zestienjarige Thea Atwell terecht op Yonahlossee, een kostschool voor jonge meisjes. Na een onwennig begin sluit ze vriendschap met veel medeleerlingen. Ze kan er ook naar hartenlust paardrijden. Maar Thea wordt gedreven door een hartstocht die ze zelf niet duiden kan, en door een geheim binnen haar familie. Langzamerhand ontstaat er een vertrouwelijke band tussen Thea en de aantrekkelijke directeur. Een band die zich tot een liefdesrelatie ontwikkelt ...

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox