Buskruit met muisjes RECENSIE

Als je een kinderwens hebt, of al zwanger bent, hoop je dat het krijgen van een kindje één grote, roze wolk is. Maar steeds vaker lees én hoor je verhalen over het tegendeel. Je bent je eigen tijd kwijt, je slaapt niet meer, het kind brult alleen maar - de meest ellendige verhalen komen naar voren. ''Een kleine terrorist, ik wil de baby weggeven!'' riep een vriendin ten einde raad over haar paar weken oude spruit. Gelukkig vond ze haar baby de volgende dag weer de liefste van de wereld, anders was ik helemaal in paniek geraakt.

Waar beginnen we aan?
Je gaat geheid twijfelen, nu alle ''eerlijke'' verhalen boven tafel komen. Mijn moeder kent me en schokschoudert achteloos, als ik haar naar de kraamtijd vraag. ''Dat weet ik allemaal niet meer hoor,'' is haar antwoord. Maar ondertussen geloof ik zomaar dat dat een moederlijke poging tot bescherming van mij is.

En mijn andere vriendin, de oermoeder, vond het opeens noodzakelijk om me te melden dat het kwijtraken van eigen tijd haar heel zwaar gevallen was. Voor mij misschien wel de grootste tegenvaller, want zij was altijd mijn utopie: zie je, het is wél leuk om een baby te hebben. Maar als zelfs zij al moeite heeft, waar beginnen we dan in godsnaam aan?

Alles wat je niet wilt weten over het krijgen van een baby
Het moge duidelijk zijn: een kind krijst, neemt al jouw tijd in beslag en denk maar niet dat je nog de feestneus bent op een feestje. Je gaat gewoon vroeg naar huis, zonder alcoholgebruik. Want je hebt een kind. En dan is per definitie je leven voorbij. En je relatie ook. Tenminste: als je de boeken mag geloven. Want er worden hordes bomen gekapt om alle aanstaande papa''s en mama''s uit die babyroze of babyblauwe droom te helpen.

Maar niet Buskruit met muisjes. En dat terwijl de titel het tegendeel bewijst. Om over de cover nog maar niet te spreken! Het boek heeft als ondertitel ''Alles wat je niet wilt weten over het krijgen van een baby'' . Vooral de rode streep door het woordje niet doet me huiveren. De cover kan nog zo mooi roze zijn, de schaal met bijna ontploffend buskruit die door de mama wordt vastgehouden, spreekt boekdelen.

Al vanaf de allereerste pagina wordt de aanstaande papa beschermd in het boek. De teksten die voor hem bedoeld zijn, staan in een blauw kader. Want, zo stellen de schrijfsters, soms is het beter onwetend te blijven. Ik wilde dat ik ook onwetend mocht blijven. Waarom de vaders beschermen en de moeders er vol ingooien?

Hoezo, niet reizen met een baby?
Gelukkig blijkt al snel dat het niet allemaal kommer en kwel is. Er staan namelijk reuze handige tips in. Over het bijtijds inlichten van je verzekering bijvoorbeeld. Daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben. Of slaaptrucs of juist trucs om de baby wakker te houden (bijvoorbeeld als hij overdag teveel slaapt, wat hem ''s nachts wakker houdt).

Maar het boek schuwt ook de meer standaardtips niet, zoals een lijst met musthaves voor de babyuitzet. Deze lijst kun je overal vinden, maar het boek zou niet compleet zijn als het er niet instond. Tip van mij: vraag wel even na bij je vriendinnen met kids wat je precies nodig hebt. Want sommige dingen gebruik je helemaal niet of hebben zij nog wel voor je. Alles nieuw kopen hoeft écht niet. Daar is de economie ook niet meer naar.

Ook superhandig is het hoofdstuk over het op vakantie gaan met je baby. Iets waar menig jonge ouder tegenop ziet: ''Dat doe je toch niet? Reizen met zo''n klein kind?'' Mijn vriendin maalde niet om de mening van een ander en vertrok, terwijl ze haar drie weken oude dochter borstvoeding gaf, naar Marokko. Met het vliegtuig, de trein én een boot. Een reis die twee volle dagen duurde. Hoezo, niet reizen met een baby?

Babygeluk
Ik geef toe: ik geloof in sprookjes en ben ervan overtuigd dat dromen uitkomen. En ondanks dat dit boek alle dromen ontkracht, blijf ik geloven in dat roze of blauwe babygeluk. Want het is vast de moeite waard, als iedereen er toch steeds weer ''intrapt''.

Heb jij al een kindje gehad? En kloppen alle horrorverhalen die de rondte doen? Of heb je het heel anders ervaren?

Buskruit met muisjes

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Met dit boek zullen de laatste weken van de zwangerschap, maar vooral die eerste maanden met de baby minder onzeker, minder stressvol en misschien zelfs minder pijnlijk zijn. Dit boek is namelijk anders dan alle andere boeken. Geschreven door drie moeders van in totaal negen kinderen is het een naslagwerk voor iedere moeder die (weer) door die eerste heerlijke, maar ook onzekere tijd gaat als de kraamhulp de deur achter zich dicht heeft getrokken. Met een lichaam vol hormonen, kraamtranen van geluk, enorme borsten en eventueel bevallingsleed, kun je best wat tips en trucs kunt gebruiken. Je moeder is het in de meeste gevallen allemaal al lang vergeten en je zus of beste vriendin durft geen ongevraagd advies te geven en zegt pas achteraf dat dit-en-dat beter zus-en-zo had moeten aanpakken. En je partner? Ja, niet om het een of ander, maar die zit er toch niet op te wachten om een boek te lezen over bevallingen, baby s en hormonen? aan je partner gedacht, hoor. Voor hem staat alleen het broodnodige in blauwe kaders, zodat hij niet helemaal onvoorbereid zal zijn. Neem je tijd om het te lezen en als het zo ver is, pak je het er weer bij en haal je de voor jou relevante dingen eruit.