Vrij zijn! RECENSIE

Na hun eerste geslaagde jaar op de Academie voor de Uitvoerende Kunsten, keren zes studenten na de zomervakantie terug voor het nieuwe schooljaar. Cas en Lizzy hebben de zomer samen doorgebracht. Lizzy is stapelverliefd en denkt al na over samenwonen, maar Cas merkt al snel dat hij moeilijk de balans kan vinden tussen zijn relatie en het opbouwen van zijn carrière. Bruno is dol op zijn vriendin Quinty, maar wanneer zijn onzekerheid omslaat in jaloezie twijfelt Quinty al gauw over hun toekomst. En Mara wordt steeds verliefder op Cas, maar daar mag haar beste vriendin Lizzy natuurlijk nooit achterkomen. Welke liefdes – en welke vriendschappen – houden stand tijdens het tweede jaar op de Academie?

Vrij zijn! is na Hij is van mij! het tweede deel in de Spotlight-reeks van Eva Burgers. Hoewel de setting op de Academie onveranderd interessant blijft, nemen in dit boek de ergernissen die ik in deel 1 ondervond toch echt de overhand. Zo klopt er ook in dit tweede deel niets van de tijd. Zou het verhaal zich binnen een maand afspelen, dan zou het tempo waarop problemen ontstaan en uitkomen kloppen. Maar wanneer je je beseft dat het verhaal een heel schooljaar beslaat, dan vraag je je af hoe deze vrienden dag en nacht met elkaar kunnen doorbrengen en elkaar nog steeds niet lijken te kennen. Daarnaast zijn ook de personages zelf wel erg oppervlakkig uitgewerkt in dit deel. Achterliggende motieven worden amper duidelijk wat ervoor zorgt dat personages erg onsympathiek overkomen. Waar Bruno in het eerste deel nog een charmeur was, komt hij in Vrij zijn! over als een jaloerse gek die zonder reden dreigementen uit naar zijn vriendin. Dat je niet weet waarom deze groep vrienden doet wat ze doen en waarom hun problemen in hemelsnaam allemaal zo lang moeten duren, zorgt ervoor dat je je af en toe echt door het verhaal moet slepen.

Vrij zijn! is geen verbetering ten opzichte van Hij is van mij! Er gebeurt simpelweg te weinig. De personages ontwikkelen zich amper en de problemen worden ten overvloede beschreven, maar te weinig besproken door de personages zelf. Hierdoor wil je het liefst naar je boek roepen dat ze zich eens moeten uitspreken. Desalniettemin blijft het interessant om te zien waar het grote verhaal zich naartoe ontwikkelt: zullen alle studenten slagen voor de opleiding? En welke professionele kansen zullen er op hun pad komen? Ondanks dat ik Vrij zijn! niet erg sterk vond, ben ik daardoor stiekem toch wel benieuwd geworden naar het derde deel in deze Spotlight-reeks.

Hoe vind jij de Spotlight-reeks?

Vrij zijn!

1  2  3  4  5

Volg de lotgevallen van Lizzy, Mara, Quinty, Anne, Bruno en Cas in hun tweede jaar op de Academie voor Uitvoerende Kunsten.

Lizzy en Cas zijn een hecht en verliefd koppel geworden tijdens de zomervakantie. Maar hoe gaat het verder met hun relatie wanneer Cas zijn eigen ruimte opeist om te kunnen componeren? En wat gebeurt er als hij de kans zou krijgen om naar New York te gaan? En wat moet Mara intussen met haar gevoelens voor Cas? De koele Anne lijkt te smelten voor Bruno, maar hij heeft zijn pijlen dan weer op het hart van Quinty gericht. En intussen moet er nog hard worden gerepeteerd voor de musical A Chorus Line ...