Echte mannen eten geen kaas RECENSIE

Voordat ik Echte mannen eten geen kaas opensla, moet ik toch denken aan de geruchtenstroom die enige tijd na het verschijnen van het opzienbarende boek van Maria Mosterd ontstond. Maria Mosterd zou het grootste deel verzonnen hebben, ze zou helemaal niet zo veel gespijbeld hebben en de genoemde ‘Manou’ is zelfs uitgebreid aan het woord geweest in een documentaire waarin belicht werd dat wat Maria beweerde feitelijk onmogelijk is. Ik heb besloten dit boek te lezen zoals ik alle andere boeken lees: als een boek, dat zou ik alle lezers ook graag aanraden! Dus of het verhaal van Maria nu verzonnen/gedeeltelijk verzonnen/echt gebeurd is, laat je meeslepen, het is het 100% waard!

De vertelwijze van Maria zorgt ervoor dat je na het lezen van de eerste drie, vier pagina’s gegrepen bent door het verhaal en het eigenlijk al niet meer weg kunt leggen. Het ik-perspectief dat gekozen is, wordt versterkt door de ‘kinderachtige’, speelse schrijfstijl van Mosterd. Je hebt echt te maken met een meisje van achttien dat toch zeker probeert kritisch en sterk te zijn en dat lukt haar op sommige punten ook verbazingwekkend goed. Daarbij is ze echt een meisje, dit zorgt voor een enorm ontroerend effect.

Maria neemt je mee in de vier jaar dat zij in de handen was van een loverboy en deel uitmaakte van het loverboycircuit. Het jonge meisje Maria is verslaafd aan haar, zoals zij hem noemt, pooier en in met name de laatste hoofdstukken probeert zij los te komen van hem, maar dat is niet zo makkelijk. Het boek is een ware page-turner, binnen een dag heb je het uit en wil je graag verder met het volgende werk!

Heb jij het boek gelezen? Zo ja, wat vond je ervan?

Echte mannen eten geen kaas

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Tot haar eerste dag op de middelbare school is Maria een heel gewoon meisje van twaalf. Ze woont met haar moeder en haar zus in een stad in het oosten van Nederland,en wil wel wat meer spanning in haar leven. Of stoer zijn, zoals dat groepje jongens dat rondhangt op het parkeerterrein van de school. Hoe zou het zijn als een van die jongens haar vriendje was? Maria's fantasie lijkt werkelijkheid te worden: een van hen, Manou, spreekt haar aan. Wat ze niet weet, is dat Manou een loverboy is. Zes jaar later schrijft Maria dit bloedstollende verslag van haar jaren met Manou. De jongens die haar haar normale jeugd hebben ontnomen, en die de meeste mensen kennen als 'loverboys', waren voor haar pooiers, drugs-, wapen- en mensenhandelaars. Geweld, (groeps)verkrachtingen, handel in meisjes, drugssmokkel: Maria heeft veel meegemaakt en gezien. Ze heeft er een authentiek en onthullend verhaal over geschreven. Openhartig vertelt ze over haar tegenstrijdige gevoelens voor Manou, en haar strijd om aan hem te ontkomen: fysiek, maar vooral mentaal. Wat Maria heeft meegemaakt is schokkend; hoe ze erop terugkijkt is buitengewoon ontroerend.