Engelsfors 2: Vuur RECENSIE

Na ongeveer een jaar wachten ligt Vuur, het langverwachte tweede deel van Engelsfors-trilogie, in de winkels. In dit deel komen de Uitverkorenen meer te weten over het Kwaad en over de mysterieuze dromen die ze allemaal gehad hebben en leren zij meer over hun eigen krachten en het werk van de Raad.

Zoals ik in mijn recensie over het eerste deel van deze trilogie, De cirkel, al schreef lees ik over het algemeen graag boeken die dicht aan de waarheid grenzen en hou ik zeker niet van science fiction. Wel kan ik genieten van Harry Potter of films en series als The Lord of the Rings en Charmed. De Cirkel en Vuur lijken wat betreft thema een beetje op een combinatie van Harry Potter en Charmed.

Waar De Cirkel nog vooral een inleidend verhaal is, wat natuurlijk logisch is voor een eerste deel, barst in Vuur de strijd volop los. Het verhaal begint in de zomervakantie en geeft je het gevoel dat alles rustig op gang komt. Zelf vond ik dit erg fijn, omdat ik merkte dat het verhaal al weer een beetje was weggezakt en ik kreeg op die manier rustig de kans om te lezen en te bedenken wat er ook alweer allemaal aan vooraf gegaan was. Het leek eigenlijk een beetje een inleiding of terugblik zoals je die bij series vaak hebt, denk maar aan ‘Gisteren in Goede Tijden Slechte Tijden‘.
Al snel is de zomervakantie echter voorbij en moeten de Uitverkorenen weer naar school. Vanaf dat moment gebeurt er van alles en nog wat en wil je blijven lezen.

Wat ik knap vind aan de schrijfstijl van Strandberg en Elfgren is dat zij ondanks de vele personages en gebeurtenissen toch duidelijkheid en overzicht weten te creëren. Geen moment is het onbegrijpelijk of haal je dingen door elkaar wat bij andere verhalen met veel gebeurtenissen of personages regelmatig wel het geval is. Het hele verhaal past als puzzelstukjes in elkaar wat ervoor zorgt dat je niet na hoeft te denken en meegezogen wordt in het verhaal. Tijdens het lezen vergeet je even de wereld om je heen en dat is wat ik het heerlijkst vind als ik een boek lees…

Ga jij aan de Engelsfors-trilogie beginnen?

Engelsfors 2: Vuur

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De Uitverkorenen beginnen aan hun tweede jaar in de bovenbouw van het gymnasium. De hele zomervakantie hebben ze hun adem ingehouden in afwachting van de volgende stap van de demonen. Maar de dreiging komt vanuit een hoek die ze nooit hadden voorzien Het wordt steeds duidelijker dat er iets heel erg mis is in Engelsfors. Het verleden en het heden raken met elkaar vervlochten. De levenden ontmoeten de doden. De Uitverkorenen komen steeds dichter tot elkaar en ondervinden eens temeer dat magie niet de remedie is tegen ongelukkige liefdes of een gebroken hart.