Jongens, het zijn net huisdieren RECENSIE

In Jongens, het zijn net huisdieren lees je het blog van Circe shaw, een 15-jarig meisje dat hopeloos op zoek is naar een jongen waarmee ze het volgende schooljaar kan zoenen bij het hek (en zo pestkop Portia een hak kan zetten). Ze droomt van een journalistieke carrière en om die reden start ze een openbaar blog. Wanneer haar eerste lezer - Savvy Rose - ook nog eens een trouwe lezer blijkt te zijn, schrijft ze gretig verder (haar hele leven staat zowat op het internet). Bij gebrek aan inspiratie start ze, op aanraden van Savvy Rose een nieuw project op: behandel jongens als huisdieren en je slaat hen onmiddellijk aan de haak. Circe probeert dit meteen uit op de chagrijnige Rufus, maar in de praktijk blijkt het moeilijker dan ze had gedacht.

Jongens, het zijn net huisdieren leek me wel een leuk boek; kleurrijke kaft en een grappige titel. Omdat dit boek onder de categorie teen chicks valt, had ik het idee dat dit een Young Adult was. Helaas had ik al vlug door dat ik eerder te maken had met een kinderboek. De schrijfster probeert het boek grappig te maken, maar de humor heeft mij jammer genoeg niet aan het lachen gemaakt. De doelgroep van dit boek zijn meisjes rond de 13 jaar en dat is denk ik ook de reden waarom het boek bij mij niet in de smaak viel; ik ben die doelgroep net iets te lang voorbij. Voor meisjes van die leeftijd is het weliswaar een romantisch boek over je eerste vriendje en de problemen met je ouders. Het boek had wel wat meer diepgang mogen hebben, want op bepaalde momenten wordt het langdradig en moest ik echt mijn best doen om het boek niet weg te leggen.

Ook vind ik het maar een beetje vreemd om je hele leven zomaar op het internet te gooien. De schrijfster zelf is het waarschijnlijk wel met mij eens aangezien aan het eind van het boek tips staan over wat je beter niet zomaar op internet kan zetten. Mocht ik op voorhand geweten hebben dat ik een kinderboek zou lezen, dan zou ik ook met een heel andere kijk in dit boek begonnen zijn. Om die reden geef ik het boek toch nog 3 hartjes omdat ik denk dat meiden van 13 jaar dit verhaal wel kunnen waarderen.

Zou jij je leven zomaar op internet zetten?

Jongens, het zijn net huisdieren

Diane Messidoro

7 juni 2013

ISBN 9789025753092
    Uitgever Gopher
    320 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

How to Keep a Boy as a Pet

Gopher

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Alles wat je altijd al wilde weten over daten. Want wat blijkt? Een leuke jongen houd je net zo makkelijk aan het lijntje als een hond. Of is het niet zo eenvoudig?Circe heeft een missie. Ze wil een succesvolle journaliste worden én een vriendje scoren. Met spoed graag. Allebei. Ze start een blog waarin ze haar twee doelen combineert en krijgt van een van haar volgers een gouden tip: Als je een jongen aan de haak wilt slaan, behandel hem dan als een huisdier. Succes verzekerd! Maar dat geldt niet voor Circe, helaas. Want met je hond kun je naar de hondenschool, maar met een jongen moet je het allemaal zelf uitvinden en dat levert voorlopig alleen maar liefdesverdriet op.