80 Dagen RECENSIE

80 Dagen vertelt het verhaal van Nellie Bly, de eerste onderzoeksjournaliste in de geschiedenis, die eind 19e eeuw in een recordtijd van 72 dagen om de wereld reisde. Wie het boek De reis om de wereld in 80 dagen van Jules Verne kent, zal dit bekend voorkomen. Nellie was inderdaad geïnspireerd door het karakter Phileas Fogg, die in het boek van Verne een reis om de wereld maakt, maar beweerde dat zij het nóg sneller kon. Waar het boek van Verne een verzinsel is, heeft Nellie Bly echt bestaan en heeft ze de reis, van New York naar Engeland, Frankrijk, het Suezkanaal, Colombo, Penang, Singapore, Hongkong, Japan en dan via San Francisco terug naar New York, ook echt in 72 dagen afgelegd, iets dat in die tijd uitzonderlijk was. Journaliste Elizabeth Bisland neemt het tegen Bly op en probeert tegelijkertijd dezelfde reis af te leggen in tegengestelde richting. Zo raken ze verwikkeld in een race tegen de klok die door de hele wereld wordt gevolgd.

Het boek is gebaseerd op historische feiten en leest bijna als een geschiedenisboek: bij elke gebeurtenis wordt achtergrondinformatie gegeven, ondersteund door historische bronnen en werken van andere journalisten en schrijvers uit die tijd. Toch is al deze informatie op een luchtige manier verweven door en verbonden met het verhaal en hoewel sommige onderwerpen je waarschijnlijk meer zullen boeien dan andere wordt het nooit saai. Zelf vond ik de verhandelingen over de Amerikaanse spoorwegen bijvoorbeeld minder interessant, maar aangezien ik journalistiek studeer genoot ik weer wel van de anekdotes over de New Yorkse journalistieke wereld van eind 19e eeuw. Het leuke van het boek is dat de reis van Bly en Bisland als een rode draad door het verhaal loopt en er daarnaast uitgebreid allerlei andere onderwerpen aangesneden worden die daarmee te maken hebben, zodat er voor iedereen wel iets inzit dat hij of zij interessant vindt.

Iets dat ik denk dat elke Chicklit-lezeres boeiend zal vinden, is de manier waarop Bly en Bisland, net als veel andere vrouwen die in die tijd iets wilden bereiken, moeten vechten voor hun plek. Als Nellie bij de krant voorstelt om een wereldreis te maken wordt haar idee in eerste instantie lacherig weggewuifd, want 'dat is toch niets voor een vrouw'. Als de hoofdredacteur van de krant waarnaar Bisland aan het begin van haar carrière anoniem haar gedichten opstuurt erachter komt wie de schrijfster is, bekent hij verbluft dat hij had verwacht dat ze een oudere man was. Verder zijn bijna alle mannelijke journalisten die de dames tegenkomen van mening dat een vrouw simpelweg niet geschikt is voor de ruwe wereld van de journalistiek, en dat ze onmogelijk vrouwelijk kan blijven als ze haar beroep uitvoert. Het zijn vooroordelen waarmee beide vrouwen steeds te maken krijgen, maar uiteindelijk staan ze allebei hun mannetje en bewijzen ze dat ze zeker niet onderdoen voor hun mannelijke collega’s.

De ondertitel van het boek is ‘de avontuurlijke reis van Nellie Bly, de eerste onderzoeksjournaliste’, maar dat dekt niet helemaal de lading. Het boek beschrijft veel meer. Eigenlijk is het een uitgebreide biografie over het leven van Nellie Bly, inclusief haar vroege carrière als journaliste en de jaren na haar befaamde wereldreis. Daarnaast beschrijft het ook het volledige leven van Elizabeth Bisland. Doordat er zoveel historische beschrijvingen en achtergrondinformatie over een grote variatie aan onderwerpen voorbijkomen, leest het boek niet erg vlot. Maar het is zeker de moeite waard, want het verhaal over Nellie Bly en Elizabeth Bisland is niet alleen heel leerzaam, maar ook erg inspirerend.

Heb jij al zin om dit boek te lezen?

80 dagen

Matthew Goodman

26 juni 2013

ISBN 9789044338997
    Uitgever The House of Books
    560 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Eighty Days
  • Ondertitel:

Een race om de wereld

The House of Books

Biografie

1  2  3  4  5

Nellie Bly (1864 – 1922) stelt zichzelf de uitdaging in minder dan 80 dagen de wereld rond te reizen. In de mannenwereld van de journalistiek zijn haar ideeën baanbrekend en het idee om de wereld rond te reizen lijkt een haast onmogelijke opgave voor de ongeëmancipeerde tijd waarin Nellie leeft.

Maar ze vertrekt, zonder gps, communicatiemiddelen of uitgebreide kennis van andere culturen. Ze dineert met Jules Verne, loopt in de tropische zon, mist haar boot maar haalt op het nippertje een andere, en zet haar race tegen de klok vastberaden voort. Ondanks tegenslagen en de uitdaging de andere journaliste Elizabeth Bisland (die de reis in tegenovergestelde richting aflegt) te verslaan, volbrengt ze de reis in minder dan 80 dagen. In New York wacht haar een roemrijke ontvangst.