Zwijgrecht RECENSIE

Zwijgrecht is het eerste boek dat ik lees van Loes den Hollander en ik ben gelijk enthousiast! Dit boek vertelt het verhaal van drie volwassen vrouwen: Amy, Cathelijne en Viola. Het leven van Amy staat op z'n kop als ze wordt ontslagen op haar werk. Er moet bezuinigd worden en Amy was als laatste in dienst gekomen en moest er dus ook als eerste weer uit. Ze ziet dit als een mooie gelegenheid om eens goed na te denken over haar leven. Ze is getrouwd met Koos en woont naast haar tweelingzus Claudia en zwager, de broer van Koos. Claudia heeft altijd alles met z'n tweeën willen doen, maar Amy vindt dat - nu ze in de dertig zijn - het tijd wordt om elk een eigen weg te gaan. Claudia verstikt haar en ze twijfelt over haar huwelijk met Koos, dus besluit ze te vluchten naar Molenveld. Daar ontmoet ze de vriendinnen Cathelijne en Viola. Cathelijne is gescheiden van Jurre en heeft een zoon William die aan het rondreizen is. Ook Viola is gescheiden.

Alle relaties in het boek worden aan het begin al duidelijk uitgelegd door middel van een soort stamboom voorin het boek. Dit geeft de lezer vooraf alvast relevante informatie en het zorgt ervoor dat je niet meer hoeft uit te vogelen hoe alles qua relaties in elkaar zit. De drie vrouwen worden vriendinnen, maar alle drie hebben ze al zoveel meegemaakt dat er ook irritaties onderling spelen waar eigenlijk niet over gesproken wordt. Loes den Hollander weet de vrouwen zo neer te zetten, dat je je goed kan identificeren met hen en hierdoor wordt je in het verhaal getrokken. De opbouwende spanning die ze daarbij gebruikt maakt dit boek moeilijk weg te leggen. Je wilt door blijven lezen om erachter te komen of de vriendschap tussen de vriendinnen stand houdt, of Amy werkelijk los kan komen van haar tweelingzus en of ze bij haar echtgenoot Koos zal blijven. Allerlei verhaallijnen die uiteindelijk goed samenkomen.

Wat mij betreft mag Zwijgrecht - en eigenlijk ook de andere boeken van Loes den Hollander - niet in je boekenkast ontbreken. Vooral niet als je van literaire thrillers houdt!

Is Zwijgrecht iets voor jou? Zo ja, waarom?

Zwijgrecht

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Hoe onvoorwaardelijk is vriendschap? Hoe maakbaar is het leven? In welke mate wordt het leven bepaald door je lot? Op sommige vragen kun je soms maar beter geen antwoord krijgen... Cathelijne Wolf en Viola Bouvrie wonen hun hele leven in hetzelfde dorp en zijn sinds hun jeugd met elkaar bevriend, als ze Amy Patijn ontmoeten. Al snel ontwikkelt zich een warme en vertrouwelijke relatie tussen de drie vrouwen. Maar ook twijfel en irritatie, al zijn ze daarover minder openhartig. Als de ex van Cathelijne op een dag vermoord wordt aangetroffen, heeft dat zijn weerslag op de onderlinge verhoudingen. Er ontstaat een verkrampte sfeer en het lukt geen van de drie die sfeer te doorbreken.