Charlotte RECENSIE

Charlotte de Montmerency was een Franse hertogin die leefde in de zeventiende eeuw. In Charlotte brengt Kathleen Weise haar en haar wereld weer tot leven. Het boek beslaat maar een korte periode in het leven van Charlotte, te beginnen met haar aankomst in Parijs. Haar vader heeft haar naar het koninklijk hof laten komen ter voorbereiding op haar huwelijk met de markies De Bassompierre. Op haar ontdekkingstocht door het Louvre komt Charlotte er al snel achter dat niet alles is wat het lijkt en verkeerde beslissingen letterlijk een dodelijke afloop kunnen hebben. Troost put ze uit de mysterieuze gestalte die ze iedere avond achter het raam aan de overkant ziet staan. Wanneer ze ontdekt wie hij is, zet dat haar hele wereld op zijn kop.

Weise heeft een vlotte pen en het is vanaf het begin duidelijk dat ze zich grondig heeft verdiept in het Franse hof. De gebruiken, de kleding, de inrichting van de vertrekken, maar ook de chaos van het normale leven buiten de paleismuren. Ze doet haar best de lezer mee te nemen naar de zeventiende eeuw. Helaas was dat voor mij niet voldoende. Voor de moderne mens die het Louvre kent als museum stampvol toeristen is het ook lastig voor te stellen dat daar ooit mensen gewoond hebben. Daarnaast zijn we verwend met films als Marie Antoinette (regie: Sofia Coppola) en boeken als Das Parfum (Patrick Süskind), die een prachtig beeld geven van respectievelijk het Franse hof en Parijs driehonderd jaar geleden.

Maar misschien dat het verhaal van Charlotte ook gewoon wat te simpel is. Een roman is natuurlijk geen geschiedenisboek, maar zonder enige kennis van wie wie is en hoe de politieke verhoudingen liggen, raak je verstrikt in al die lange Franse namen. Weise laat de jonge Charlotte ook net iets te onbezorgd door de ingewikkelde Franse geschiedenis huppelen en haar verliefdheid op de mysterieuze gestalte komt niet helemaal uit de verf. Dit neemt niet weg dat Charlotte makkelijk wegleest, maar wie nieuwsgierig is naar een stukje Franse geschiedenis, kan toch beter even verder zoeken.

Wat vond jij van het boek Charlotte?

Charlotte

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Parijs, 1609. De jonge Charlotte de Montmorency wordt door haar vader naar het hof gehaald om te worden uitgehuwelijkt. Al heel snel begrijpt Charlotte dat ze (echte) vriendschap moet proberen te vinden in een wereldje waarin ze niemand kan vertrouwen. Eén verkeerde beslissing kan letterlijk een dodelijke afloop hebben. In deze wereld vol intriges en machtspelletjes wordt ze verliefd op een man, die niet meer dan een schaduw is..