Waarom RECENSIE

Als ze pas vijf jaar is, heeft ze al verschillende voornamen en pleegouders versleten. Te vondeling gelegd voor de YMCA, begint Shannons leven met een moeilijke start. Tegen de tijd dat Miranda haar adopteert en liefdevol opneemt in haar kleine gezin, heeft Shannon al een heftig leventje achter de rug. Al zo vaak is ze in de steek gelaten en slecht behandeld. Hoe goed Miranda ook voor haar zorgt, Shannon voelt zich nooit echt thuis. Lydia-Rose, Miranda's echte dochter en nu haar half jaar oudere zus, laat haar geen enkel moment vergeten wie op nummer een staat. Terwijl ze opgroeit, voelt Shannon - die gepest wordt op school - zich rusteloos. Ze zoekt continu Miranda's grenzen op om te zien hoe ver ze kan gaan. Shannon heeft geen idee wat ze wil met haar toekomst en denkt dat het leven haar niks te bieden heeft. Langzaam maar zeker ontdekt ze de geschiedenis achter haar adoptie.

In Waarom neemt Shannon je mee op een tijdreis door haar herinneringen, vanaf het moment dat Vaughn haar vindt op de koude trappen, tot haar zeventiende verjaardag. Door de levendige en uitgebreide beschrijvingen, is het als lezer bijna alsof je de ruimtes die Shannon betreedt door haar ogen kunt zien. Het verhaal draait om de vraag waar ze vandaan komt, wie haar ouders zijn en vooral waarom ze haar hebben opgegeven. Ze voelt de noodzaak om haar achtergrond te kennen voordat ze verder kan met haar leven. Maar als ze de waarheid eenmaal ontdekt, waardeert Shannon vooral wat ze al die tijd al had: een thuis bij Miranda.

Het boek laat zien dat het enorm complex is om een pleegkind te zijn, maar ook hoeveel extreme gevolgen het heeft voor de rest van het gezin. Het verhaal is in de ik-vorm geschreven, Shannon vertelt bijna als een alwetende verteller, terwijl ze eigenlijk niet kan weten hoe de andere personages zich voelen en wat ze denken. Wellicht is het haar eigen invulling hiervan. Hoewel het overduidelijk is dat Shannon het zwaar heeft, is het soms moeilijk om sympathie voor haar op te brengen. Desondanks kon ik niet stoppen met lezen, omdat je zelf ook de beweegredenen van Shannons biologische ouders wil ontdekken. Hoewel Shannon het verhaal vertelt, lees je beurtelings over haar eigen en haar moeders leven. Al met al een topboek, dat nog lang in je gedachten blijft rondspoken.

Ga jij dit boek lezen?

Waarom

Marjorie Celona

21 juni 2013

ISBN 9789023479291
    Uitgever Cargo
    336 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Y

Cargo

1  2  3  4  5

Heen en weer geschoven tussen opvanggezinnen en slachtoffer van mishandeling en verwaarlozing, vindt Shannon eindelijk een stabiel thuis bij pleegmoeder Miranda. Toch voelt Shannon dat ze, om echt rust te vinden, op zoek moet gaan naar haar afkomst. Hierbij wil ze vooral een antwoord op de hardnekkige vraag wat voor moeder haar pasgeboren kind vrijwillig achterlaat. Op onnavolgbare wijze verweeft Marjorie Celona de levens van Shannon en haar wanhopige moeder Yula en laat zo een aangrijpend verhaal over identiteit, afkomst en vergiffenis tot leven komen