Lef RECENSIE

Lef is een spel als Truth or Dare, maar dan zonder het Truth-gedeelte. Live kan iedereen meekijken hoe de spelers de opdrachten uitvoeren. De filmpjes kunnen met sterren beoordeeld worden en je kunt ook jezelf opgeven om mee te doen en daardoor kansmaken op een plek in de liveshows. Vey geeft zichzelf op en wordt vervolgens geselecteerd voor de liveshows. De opdrachten van de voorrondes waren redelijk makkelijk te doen, maar die van de liveshows staan erom bekend heel wat gewaagder te zijn. De prijzen maken het allemaal erg aantrekkelijk. Door de profielensite ThisIsMe (een soort Facebook) weten de makers van de show alles van je, ook waarmee de kandidaten om te kopen zijn. Daarnaast krijgt Vey ook nog eens een hele leuke jongen als partner voor de opdrachten. Wat kan er nu misgaan? Ze kunnen er ieder moment mee stoppen… toch?

Het verhaal begint vrij onschuldig en de opdrachten die gedaan worden zijn leuk om te doen, maar langzaamaan loopt het uit de hand. De opdrachten gaan steeds verder, zoals doen alsof je aan het tippelen bent en iemand zover zien te krijgen honderd dollar voor je te laten betalen.

De eerste helft vond ik Lef vooral een jeugdboek, maar vanaf de tweede helft werd het ook veel interessanter voor de wat oudere lezers. Ik was continu benieuwd hoever Vey zou gaan. Mijn nieuwsgierigheid was zelfs zo groot dat ik het boek in één dag heb uitgelezen. Ik heb doorgelezen tot halfdrie ’s nachts. Het verhaal werd richting het einde zó spannend dat ik met geen mogelijkheid kon stoppen, en de allerlaatste zinnen maakten het een regelrechte Thriller. Wat een fantastisch einde!

Hoe goed zou jij je grenzen kunnnen aangeven in een spelshow?

Lef

Jeanne Ryan

8 mei 2013

ISBN 9789000313990
    Uitgever Van Goor
    224 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Nerve

Van Goor

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Vey is uitverkoren om mee te spelen in Nerve, een anoniem spel dat live online wordt uitgezonden en waarbij alles draait om durven en je grenzen verleggen. Het is eng om te merken hoe goed de spelmakers haar kennen. Vey wordt met prijzen verleid die van haar persoonlijke internetpagina zijn gehaald en ze wordt gekoppeld in een team met de perfecte jongen, de woest aantrekkelijke Ian. In het begin is alles nog geweldig. Vey en Ian krijgen veel fans die hen aanmoedigen om steeds risicovollere uitdagingen aan te gaan waarbij veel te winnen valt. Maar dan krijgt het spel een onaangename wending; ze spelen alles of niets en moeten zelfs hun eigen leven op het spel zetten.