Sturm der Liebe - Een droom komt uit RECENSIE

Sturm der Liebe. Velen zullen de boeken niet kennen, maar de tv-serie des te beter. Sinds 2005 is de serie uitgegroeid tot een ware hype die, zoals de naam al doet vermoeden, in Duitsland is begonnen en inmiddels naar 17 Europese landen is overgewaaid.

In de serie worden de levens en met name de liefdes van de gasten en het personeel van hotel Fürstenhof gevolgd. In dit tweede deel van Sturm der Liebe volgen we vooral Werner, de directeur van het Fürstenhof en Sandra, een gast van het hotel, die de waarheid over haar vader wil achterhalen. Al snel doen ook de andere hoofdpersonen via lust, liefde en intrige hun intrede in het verhaal.

Johanna Theden heeft inmiddels zes boeken in deze serie geschreven, waarvan in Nederland vier titels als paperback en als e-book te verkrijgen zijn en twee enkel als e-book. In Vlaanderen, waar de tv-serie goed bekeken wordt, zijn deze delen wel als paperback te koop. Dat haar Facebookpagina slechts twee 'likes' heeft zegt wat mij betreft wel genoeg. Het lijkt erop dat de tv-serie de bron is geweest voor het schrijven van het boek: de snelle wisseling tussen de scènes en de overdaad aan personages die zonder introductie het verhaal binnenstormen maakt dat het boek meer als een script leest.

Tevens is te merken dat het boek vertaald is uit het Duits en dat deze vertaling uitgevoerd is door een Vlaamse. Regelmatig wordt de Duitse manier van schrijven gevolgd en dat houdt in dat iedereen met 'u' en met 'meneer' / 'mevrouw' aangesproken wordt. Daarbij zijn er veel woorden als 'beliegen', 'badmantel', 'zeemzoet' 'mispeuteren' en 'stroompanne'. Woorden die nou niet direct in de dikke Van Dale voorkomen. Ook de vreemd omschreven zinsneden zoals 'daar komt niets van in huis' en 'het is in elk geval om de muren op te lopen' en 'ze zat duidelijk verveeld met de hele zaak' maken dat het boek niet heel prettig leest.

Middels een helikopterview wordt er naar de personages en hun levens gekeken zonder daar al te veel diepgang aan te geven. Mannen worden vooral neergezet als rokkenjagers en vrouwen als emotionele intriganten die met een enorm gevoel van drama hun standpunt duidelijk willen maken. Al met al lijkt het me dat je beter naar de tv-serie kunt kijken dan dit boek lezen, maar als je je na een lange dag even hersenloos wilt terugtrekken dan is dit een uitermate geschikt boek voor dat doel.

Recensie geschreven door Marlous Heukels

Ben jij fan van de serie Sturm der Liebe?

Sturm der Liebe - Een droom komt uit

1  2  3  4  5

In Sturm der Liebe volgen we de levens en vooral de liefdes van de gasten en het personeel van hotel Fürstenhof. Onbeantwoorde verliefdheden, jaloezie, gebroken harten, overspel, verraad en intriges, verwachtingen en hoop: alle personages uit Sturm der Liebe krijgen ermee te maken. Maar wanneer de storm gaat liggen, blijkt de liefde steeds weer te zegevieren... De rust is nog niet teruggekeerd in het Fürstenhof.

Terwijl Werner zich schrap zet om zich te verdedigen tegen de intriges van Cosima en Rosalie, wacht hem een grote verrassing: de jonge, mooie Sandra Ostermeyer blijkt interesse voor hem te hebben. Dit flatteert hem zeer, tot hij de werkelijke toedracht ontdekt... Terwijl Sandra de waarheid over haar vader achterhaalt, voelen zij en Lukas zich steeds meer tot elkaar aangetrokken. Worden zij toch nog een paar?